søndag 3. september 2017

#nattinaturen på Vigdarvatnet


Med en værmelding som lovte sol og varme sommertemperaturer, ja da måtte det bli overnattingstur denne helga.

At også det nasjonale arrangementet #nattinaturen skulle gjennomføres denne helga, fra lørdag til søndag, ja da var det jo ingen tvil om en overnattingstur.


Rundt halv elleve var jeg i vei fra Lindøy med fullastet allykano. Vigdarvatnet lå blikk stille denne lørdag formiddagen.


Jeg siger utover mellom "Japan" og "Skilpaddå" og har snart en møreungensluk i 18g bak kanoen. Den tok jeg den fine ørreten på i august i fjor.


Det er virkelig sommertemperatur i lufta og varmere er det meldt. Det er leir på Vigdarheim ser jeg da jeg glir forbi. Speiderleir kanskje?


Det er tredje året på rad at jeg tar turovernatting i forbindelse med #nattinaturenarrangementet og i år skal jeg også få selskap. Frank og Johnny som jeg har vært på tur med før kommer litt senere. Jeg har tatt på meg å være litt tidlig ute og okkupere campplass på Skorpeneset.

 Med kurs mot Skorpeneset


Jeg tar en liten runde ute på den store, blanke vannflaten før jeg vender baugen mot Dyngjevågen og Skorpeneset.


Campplassen er ledig på Skorpeneset og litt over 12 ser jeg Frank og Johnny komme over vannet. De er  tungt lastet med ved, drikke og andre godsaker.


I  løpet av ettermiddagen observerer vi at "M/S Fittefjord" flyttes fra Dyngjevågen, forbi oss på Skorpeneset, og slepes nordover i Vigdarvatnet, for full musikk. De koser seg ungdommene.

"M/S Fittefjord" slepes over Vigdarvatnet


Det blir ikke mye fiskefangst på noen av oss utover ettermiddagen og kvelden, men det gjør egentlig ikke så fryktelig mye. Det blir heller mer bålfyring og avslapning.



Det er ingen suveren teltplass her på denne plassen, men det går an. Frank og Johnny får akkurat plass til teltene sine her. Sjøl vil jeg ta natta under åpen himmel. Det er det lenge siden jeg har gjort og det tegner jo til en stjerneklar natt. Bare soveposen holder. Har tatt med Lom-posen på denne turen. Den bør jo holde.



De siste solstrålene på Hodnafjellet og Valhest








Det lir godt utpå natta før vi finner våre respektive overnattingssteder. Det er småkjølig i lufta. Ingen bombe det i klarværet. Jeg finner meg plass oppe på berget femten-tjue meter fra teltene til Frank og Johnny. Her har jeg god utsikt.

Før soloppgang på Skorpeneset sett fra soveposen

Jeg er småkald på beina utpå morgenkvisten og burde nok hatt på meg sokker i natt. Ellers har det gått greit. Soveposen er riktignok skikkelig fuktig på utsiden av kondensen i løpet av natta, men det har ikke trukket inn i posen. Friskt å godt å sove ute slikt.

 Frank forsøker fiskelykken på morgenen

Det er Johnny som er først oppe på morgenen og han får en liten ørret, den første på turen. Frank forsøker seg også, men uten resultat.

Sjøl får jeg en liten tass utpå formiddagen som jeg knekker nakken på. Morsomt er det at en stund etter ser vi en havørn som kommer lavt over leiren og stuper ned i vannet litt bortenfor oss og tar ørreten jeg kastet ut. Ørna flyr til ei furu på Skorpo hvor vi ser at den spiser ørreten. Artig opplevelse.


I ett-tiden legger jeg fra neset i Ally og setter kursen hjemover. Det er en svak sørlig bris i mot, men ikke noe problem. Frank og Johnny ville slappe av litt mer før de skulle pakke sakene sine. Møreungen er snart bak kanoen, men det er ikke tegn til noe i løpet av overfarten til Lindøy og bilen.

Takk for turen gutter og takk for selskapet på Skorpeneset. Det kan jo selvsagt gjentas en gang.

Nå blir det ikke tur igjen før på torsdag antar jeg. Da er det rundt Eivindsvatnet med valgfagelevene mine. Neste helg ser grå ut per nå, men det kan jo endre seg vet vi. Da blir det trolig tur igjen.

2 kommentarer:

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

Nå blir det ikke tur med det første da september er fullbooket dfor min del, derfor har jeg spart på denne så jeg kunne lese den når jeg ikke hadde mulighet for tur selv. Likte forresten godt bildet ditt av utsikten fra soveposen 😊

Padlemia sa...

Artig med ørneopplevelse. Her var det ikke vær som fristet da det var natt i naturen, dessverre. Det varierer voldsomt i september. (Nå har vi nærmest sommer igjen)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.