lørdag 9. september 2017

Jeg hater gassballonger!


For andre gang har jeg funnet slike når jeg har vært på tur. Sist gang inne i nasjonalparken på Hardangervidda. Jeg hater det!

Slike gassballonger bør forbys, de er en uting synes jeg og en årsak til plastforsøpling av naturen. Vi kan enkelt kvitte oss med dette ved et forbud. Tenk bare på hva slikt kan føre til! Gåsenebbhvalen som avmagret ble avlivet sist vinter er et grelt eksempel på hva vi nok vil se mer av i årene som kommer blir vi ikke kvitt bl.a. disse hersens gassballongene. Det er min mening.

Fra Skorpeneset på Vigdarvatnet i Sveio, Hordaland

At også gassen (helium) som brukes i disse ballongene ser ut til å være mangelfull på jorda, ja da bør saken om et forbud være enklere å ta.

Jeg ønsker et forbud mot disse ballongene. Flere kommuner i landet har allerede tatt et slikt vedtak. Noe stort økonomisk tap for kommunene er dette selvsagt heller ikke.

Kjøp heller en stor is eller pølse i stedet for gassballong på 17. mai. Ungene blir like glad for det.

PS. Bildet øverst er fotografert ved Nedre Vassdalsvatn på Hardangervidda 28. juli 2017.

Her finner du mer om denne problematikken:
Ikke kjøp gassballong på 17. mai
Disse ballongene kan bli forbudt på 17. mai
Vis ballongvett
Syk hval hadde 30 plastposer i magen. Måtte avlives.
Plast i havet
Plast i drikkevannet
Flere land følger Rwandas forbud mot plastposer

2 kommentarer:

Tarjei Næss Skrede sa...

Hei. Helt enig og støtter opp om dette. Jeg har selv plukket opp ganske så mange av disse i Nordmarka.

Aud sa...

Ja, vi kunne klart oss godt uten.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.