søndag 12. juni 2016

Til Strype

En kort helgetur ble det denne helga, fra lørdag til søndag. Turen gikk til Midtre Etnefjell, til Strype.

Noen år siden sist jeg var i Strypeheiene og nå var det tid for en tur igjen. Tanken for denne helga var egentlig litt lenger inn i Etnefjellene, men med bilen på verksted til fredag så kom jeg ikke avgårde før på lørdag formiddag. Ingen vits å gå så langt inn da. Strype passet fint.

Halvveis til Etne oppdaget jeg at jeg hadde glemt speilreflekskameraet. Skitt au. Jeg hadde i allefall kompaktkameraet med og fikk klare meg med det. Nytt kompaktkamera er også bestilt før sommerturene. Det kommer til uka.

Sesongkort for Midtre Etnefjell betalte jeg ved bommen på Skarstøl. Parkeringsavgift også. Fint turvær oppover, men noen gråe skyer gav meg en påminnelse om hva værmeldingen truet med. Ettermiddagsbyger.

Det er ikke langt inn til Strype, et par kilometer bare, fra parkeringsplassen. Strype er et område som er godt besøkt. På nordsiden av vannet har jeg hatt teltplass før og det ble det denne helga også. Helt nede i vannkanten på et lite nes fant jeg fint underlag på mose. Teltet var snart oppe.

Et par telt var også å se på sørsiden av Strypetjødno. Sportsfiskere alle sammen. En av dem var runden rundt vannet og jeg fikk en prat med han da jeg hadde fått opp teltet mitt. Ikke det beste bettet kunne han fortelle, men han hadde lurt en halvkilos i vannet nedstrøms Osatjørna.

Døgnfluene svermer over teltet

En fin, svak  bris vekslet mellom himmelretningene utover dagen og når den stilnet inni mellom, svermet små døgnfluer i lufta over teltet. Kanskje noen fluefiskere kan identifisere arten for meg?

Etter at teltet var oppe og alt klargjort inni det ble lunsjen inntatt utenfor. Medbrakt pizza smaker fortreffelig på fjellet.

Det var fin fisk som viste seg i vannflaten utover dagen og av og til var ørreten helt inne ved land og tok døgnfluene som klekket. Jeg gjorde noen tapre forsøk på snikfiske når de vaket tett på land, men det jeg hadde å tilby var ikke rette sorten tydeligvis.

I løpet av ettermiddagen hadde jeg et par napp på sluk, de fleste på svart sluk. Sitte ville de ikke ørretene i Strypetjødno. Kresne er de.

Jeg trodde en tid regnværet ville gå forbi lenger sør, men plutselig kom regnet som var meldt. Ingen krise i og for seg. God bok, godis og god drikke med fungerer fint innendørs i teltet. På kveldingen gav regnet seg og det ble fint igjen.

Knotten har våknet i fjellet merket jeg, ingen virkelig stor plage, men jeg måtte fram med myggmiddelet. Det hjalp.

Rimelig resultatløst fiske på kvelden og det ble litt inn og ut av teltet. Boka fristet mer og mer jo lenger det gikk mellom nappene.

Fotball-EM er i gang og klokka 21 begynte kampen mellom England og Russland. Radio er med på tur og det ble spennende helt til siste slutt av kampen. En tur ut i pausen for noen kast med sluk ble det, uten resultat der.

Egentlig fint å ligge slik å høre på radio og kikke ut mot vannet like ved. En regnbue var synlig en periode på himmelen mot sør.

Rengbue i sør

Snart leggetid

Litt før ni var jeg ute av teltet. Heldigvis ingen sprengvarme i teltet selvom sola stod høyt. En fin, avkjølende bris fra øst sørget for akkurat passe temperatur inne i teltet.

Litt fisking fra land, men uten kjenning i det hele tatt. I titida startet jeg nedpakkingen og jeg var snart i vei nedover igjen mot bilen.

En finfin fjelltur tross magert fiskeresultat ble det. Det er virkelig fint i Strypeheiene, men kanskje var jeg litt seint ute i år. Jeg har vært på plass tidligere på våren her før og da har det vært litt lettere å lure ørreten. Ny tur til våren igjen da kanskje.