søndag 25. august 2013

Til fjells, til fjells!

Jeg måtte opp i høyfjellet igjen. Gripe sjansen når den er der. Mannevatn nord for Haukeliseter er kjente trakter. Dit gikk turen denne helga.


Jeg kjente det allerede fredag på jobb. Det skurret litt i halsen. Lovet ikke godt. Kjipt skulle jeg bli sjuk i helga. Tegnene på en forkjølelse var tydelige. Likevel var det ivei til fjells rett fra jobb. Sekken var jo pakket og klar allerede torsdag kveld.



Kjente trakter skulle besøkes igjen. Har hatt to turer akkurat inn til dette området tidligere. Passer fint for en helgetur. To og en halv times kjøring er nok for en helg, spør du meg.

Først til Haukeliseter for fiskekort, 150 kroner for tre dager, deretter noen kilometer tilbake igjen vestover og parkering på Ulevå, akkurat på fylkesgrensa mellom Hordaland og Telemark. Stien herfra er lettgått innover og oppover til Mannevatn. Kortere enn fra Haukeliseter.



Det går greit oppover fra Ulevå. Litt grå himmel er det og kanskje ikke akkurat det som værmeldingen viste av symboler på TV i går. Fin temperatur å gå i er det i allefall. En fin avkjølende bris møter meg på toppen der jeg ser ned på Mannevasstjønn.



Jeg fisker meg som vanlig langs bredden av Mannevasstjønn østover mot utoset, men som vanlig ingen kjenning med fisken der nede. Den er vanskelig har jeg hørt, fisken i Mannevasstjønn.

Nede ved Mannevatn ser jeg at teltplassen min er okkupert av en stor lavvo. Jeg kikker bortom, men ingen svarer da jeg gir meg til kjenne utforbi. Bortpå neset litt lenger nord på vestbredden av Mannevatn vet jeg om en fin plass. Et par fine plasser faktisk. Den ene er allerede tatt av to tyske kamerater fra Bremen. Christian og David har hatt en rundtur på Hardangervidda, blant annet med tur opp på Hårteigen. Stort sett heldig med været også kunne de fortelle. Nå skulle de ha siste natt før nedturen til Haukeliseter og buss til Haugesund. Derfra fly til Bremen. Trivelige karer det der å prate med.


Ikke langt fra de tyske kameratene finner jeg en fin plass til mitt telt. Kuppeltelt denne gang. Jeg tror jeg er hektet på nettopp kuppeltelt nå. Så lettvint og greit med et slikt.

Litt senere ser jeg folk ved lavvoen på "min" plass. Jeg stikker innom på vei til en fiskeplass lenger øst. To trivelige Telemarkskarer har kommet opp tidligere på dagen. De har tatt med seg en 8-manns Helsportlavvo. Snakk om luksus i fjellheimen. En tre hektos ørret hadde de fått på andre siden. Den skulle i panna i kveld.

Hans-Georg og Arnfinn inviterer inn i lavvoen senere på kvelden da jeg er på vei tilbake tomhendt fra fisketuren langs sørbredden. Fint brygg og en skarp en i foten blir jeg tilbydt i lavvoen. Takker ikke nei til slikt.

De hadde fått tips om plassen på nett kunne de fortelle. En blogg de hadde kommet over som fortalte om dette vannet og området. Gjett hvilken blogg! Hyggelig bekjentskap i fjellheimen disse karene. Som jeg har sagt før her på bloggen; det er jo bare hyggelige folk å treffe i fjellet!



Dagstur i området på lørdagen. Jeg var tidlig i gang på morgenen. Merket mer og mer at det skurret nedi halsen. Var blitt litt tett. Forkjølelsen var på gang nå. Likevel måtte jeg ha meg en tur. Fangst ble det. En fin 6-7 hektos ørret tok den svarte spesialen som skal være så god her oppe. Middagen var sikret!









Jeg får plassen for meg selv lørdagskvelden. To stykker med to polarhunder hadde satt opp et telt lenger øst ved Mannevatn og det var folk på hytta i østenden så jeg. Her hvor jeg camper er det bare meg nå. Stille og fredelig.


Jeg tar inn et par halvkilos ørreter på kvelden i åtte-ni tida + et par mindre. Alle får svømme videre. Jeg er mett. Satte til livs ørreten fra tidligere på dagen. Den gikk ned helt uten tilbehør. Kun krydret i salt og pepper og stekt i meierismør. Fjellørreten smaker kanskje best sånn.

Det blir en fin kveld. Stjerneklart og måneskinn. Godt jeg tok med speilrefleksen da. Gir litt større muligheter fototeknisk.




Etter en lang natt med lite søvn pakket jeg ned sakene tidlig på morgenen. Hadde tygget paracet og ibux hele kvelden og natta. Tett i nesa og vond hals. Like godt å komme seg ned til sivilisasjonen og pleie kroppen der. Litt lettere det. Skal jo på tur til uka. Håper på bedre helse til det.










8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var fine ord om fjellet, jeg trøblet mer og mer med kneet. Det ble ikke noen tur bort til Trolltjønn. Jeg la meg nedunder Trollnupp. Litt kortere å gå hvis det skulle bli verre. Men det var en fantastisk fin tur i fjellet og super koselig å treffe på Bloggeren i egen person. Hans-Georg.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hyggelig å høre! Trivelig å treffe dere også! :)

Anita sa...

Heh heh er du blitt norgeskjent???!!

Gøyt!

Fin tur og kjempebra bilder!Likt de der telt bildene.De må være tatt med speilrefleksen?
Høres godt ut med ørret rett i magen..blir sulten jeg bare md tanken!

Håper det går bra med deg og høst forkjølelsen!
Hilsen Anita.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Alle bildene ble tatt med speilrefleksen denne gangen, Anita. Må ha meg et nytt kompaktkamera snart da sony-kameraet synger på siste verset ser jeg. Skjermen er snart ødelagt. :)

Takk for omtanken. Håper jeg snart er 100% igjen ;)

Anders sa...

Det er noe spesielt med høyfjellet. Takk for at du fortalte om turen din, som alltid turblogging av høy klasse.

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Det er så kjekt å se på turbilder når dei er så flotte som dine!!!

Takk!! :))

Ha en fin turuke:))

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Anders! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for fine ord, Jill! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.