fredag 7. juni 2013

80 stk på fisketur


Ja, for det er tallet på elever jeg har hatt med meg på fisketur denne uka. Det var nemlig en grunn til at jeg hadde fiskestenger stående på jobb denne uka. I naturfag som jeg underviser i 3 klasser på 8. trinn så har bl.a. innsjøen som økosystem vært tema nylig.

I tre dobbelttimer denne uka har jeg hatt med 3 ulike klasser på fisketur til vannet som ligger nært skolen jeg jobber. I forkant har vi snakket om hva som gjerne kan finnes i et vann, en innsjø, av både planter, fisk, fugler og dyr, og nå var tiden inne til å fiske litt. Skulle bare mangle det med en fiskefrelst lærer.

De som hadde tilgang på fiskestenger ble bedt om å ta med. Jeg stilt med fem stenger som kunne gå på rundgang. Det ble ikke mye fangst, men hver klasse opplevde å få fisk på land. Det var faktisk jentene som hadde størst fiskelykke, eller kanskje var de best til å fiske?

Det var 8c som vant klassekonkurransen der Alise og Caroline fikk en ørret hver. I 8a var det Madelen som tok eneste ørret. Sander ble den store fiskeren i 8b med en ørret på land. Alle fiskene ble åpnet for å se hva som kan finnes inni, kikke på de ulike organene, og om det var hann eller hunnfisk. De fleste hadde fete, lange bendelormer i magen. Parasitter følger gjerne med i et vann som dette med mye fugleliv, ender og måker. Vannet kan vel klassifiseres som et næringsrikt vann her i by'n.

8c som vinner av klassekonkurransen, får en liten overraskelse fra naturfagslærer'n siste skoledag før ferien.

Jeg fikk ikke tatt så mange bilder på disse fisketurene. Det ble litt travelt med vaser, floker og knuter som måtte fikses av lærer'n. Bildene her i innlegget er fra 8b sin tur.



4 kommentarer:

Liva`s sa...

Så flott at du får ungdommen ut på fisketur ! Det e jo bærre lykken å få fisk på kroken :D
Go turhelg til deg !

Anita sa...

Ja enig med Livas!gudskjelov for en sunn lærer:))))

Ungdommen er jo i en ømfindtlig alder så det skal ikke mye til før en lærer blir det ene eller det andre..Ja det kviskres om alle lærere..kem som er bra og kem som er dårlig..
Har mye eg skulle sagt ang ungdomskolen men det tar for langt tid.Og så var det ikke derfor jeg kom ehit i dag.Men for å si hva for ett flottt inlegg:))))

Er det virkelig bendelorm inni fisken?er det det det er..disse lange makkene?Jøss.Æsj.

Men det forsviner vel når den er kokt eller?Er det bare i leveren de er??
ufff..og vi som er så glad i fiske.Nå ble jeg litt redd.For vil ikke ha de der i magen.

Må være kjekt for elevene dine å ha en slik lærer Og som jeg har sagt før--EnSUPER LÆRER:))))

moroglillemann sa...

Du.... når eg gikk på skulen hadde vi ikkje sånne lærere. Heldige elver vil eg no berre sei :)) for det er i praksis ungene lærer best og forstår. Ofte hjelper det ikkje å fortelle noke, men vise det og ærfare det som hjelper. Synst du har gjordt en super jobb med å ta alle ut! Honnør til deg der, og velfortjent. Og floker og vaser... kan berre forestille meg alle vasene med 80 unger!! Eg tar med 3 og springer rundt og fixer.
Elevene må no få noken fordeler ved å ha en fiskeentusiast som lærer ;))

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer, folkens! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.