lørdag 10. mars 2018

Siste tur på isen i år?


Med finværet som var meldt for Sveio i formiddag, ja så gikk turen dit i morges. Muligens siste isfisketur her ytterst på Haugalandet i vinter.

Jeg var på isen litt over ni, helt nord på Nesavatnet i Sveio. 2 plussgrader i lufta da jeg låste bilen og en litt kjølig bris fra sørøst.

Nesavatnet er kjent blant lokale isfiskere for en stor bestand av røye, som er arten man gjerne jakter fra isen. Jeg har forsøkt meg her ved flere anledninger tidligere, men ikke i vinter. Nå var det dags å prøve.


Litt usikker var jeg på isen med tanke på mildværet de siste dagene, men jeg slappet godt av da jeg målte tykkelsen til over 20cm. Isen var riktignok grålig og fortsetter mildværet, ja så vil nok kvaliteten forringes til uka hvis ikke det fryser mer på igjen.

Framme ved holmen "min" nord i vannet så borret jeg tre hull til ståsnørene med varierende avstand til holmen og dermed også på varierende dybder. Rundt 5 meters dybde på det ytterste snøret.


Alle tre ståsnører agnet jeg med maggot som hadde blitt krydret med Attraqua spice. Spennende og se om tipset til Issac ville fungere.

To på kikkfiske i dag

Nærmere holmen der jeg hadde satt base med campingstolen på land, der borret jeg et hull til kikkfiske. En meter halvannen dybde der.


Etter gode 4 timer på isen var jeg fornøyd. Ingen mengder å snakke om, men røye på alle tre ståsnører med blinklys og to også på mormyska inne på grunna. Om den krydrede maggoten gjorde utslag for fangstresultatet er ikke godt å si, men tror heller ikke det er feil å prøve dette igjen på isen.


Det var fint da sola kikket gjennom på Nesavatnet i dag, men litt kjølig uten den, da var det å snurpe godt igjen anorakken. Den største røya, på nesten 3 hekto, ble med hjem i dag, de andre la jeg ut til ørna jeg så over furuene da jeg la i vei tilbake til bilen.

Det blir trolig ikke mer tur denne helga. Værmeldingen forteller om gråvær og det gir en anledning til å gjøre noe annet resten av helga.

PS. Her finner du mine tips til isfiske på ferskvann hvis du vil prøve det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.