torsdag 10. august 2017

En natt på Vigdarvatnet


Meteorologene meldte om et værvindu med ok vær onsdag til torsdag. Sammen med Ally og Jan Guillou fikk Skorpeneset og Vigdarvatnet besøk et døgn.

De siste dagene har det blitt mye sofasitting og bloggskriving. Det er fint det, men da jeg oppdaget at både Yr og Storm var enige midt på dagen onsdag, ja da var det å hive seg rundt. Jeg hadde et håp litt tidligere i uka om at det kunne skje, en dag eller to med ok vær, så Ally og endel utstyr var allerede klargjort.


Jeg var på vannet ved Lindøy allerede rundt ett. Litt mer vind i mot enn jeg hadde sett for meg, men hastverk hadde jeg ikke og seig nordover langs land for å unngå mest mulig av nordvesten.

Vigdarheim passeres

Herlig egentlig å være på kanotur igjen. Ally har ikke vært med i bilen i sommer. Noen langtur med henne har ikke vært planlagt heller, selvom det på alternativlista har vært en og to aktuelle steder å dra med henne.


Ally er lastet med langt mer enn jeg tror jeg trenger, men det er det som er fint med kano. Det er plass til så mye mer. Nå skal det nytes.

Det er sommertemperatur i Sveio i dag. Over 20 grader viste termometeret i bilen da jeg ankom. Solkrem er glemt, men det er lettskyet så sola tar noen pauser inni mellom. Da bør det gå fint. Litt underlag har jeg.

Jeg har hatt en 18g møreungen etter kanoen på overfarten, men ikke et napp. Håpet er selvsagt å oppleve det samme som i august i fjor da jeg fikk den fine ørreten på nettopp den sluken bak kanoen.

Utstyret er begynt å komme på plass

Det er ledig på "min" plass på Skorpeneset ser jeg fra avstand. Herlig. Det er bare å få lempet i land utstyret; ved, telt, godsaker både vått og tørt, og ikke minst campingstolen Den har jeg savnet i sommer.

Fornøyd turblogger med campen oppe

Campen er snart oppe. Teltet på sin vante plass. Det er litt knudrete der og noen steder dårlig pluggfeste, men med en stein og to funker det helt greit med kuppeltelt. Et tunneltelt er litt verre her vil jeg mene.

Campen er oppe

Dunsoveposen er lagt igjen hjemme og det er Lom-posen som er med her. Det er meldt så bra temperaturer at dun er altfor varmt. Lom-posen er langt mer fornuftig her. Den har en komforttemp. på rundt 6 grader mener jeg.

Jeg har to sekker ved med så jeg har nok å fyre med. Det er ikke veldig mye bålved å finne her ute på neset så et par vedsekker bør man ha med.

For et deilig liv!

Etter en middag med Real, for fisk er ikke kommet på land, så fyrer jeg bålet i sjutiden. Jeg har brukt stormkjøkkenet til vannkok til nå, men utover kvelden kan jeg bruke bålet.

Utover kvelden gjør jeg minst mulig og beveger meg minimalt. Jeg har riktignok hatt meg en liten times rundtur i Ally i Dyngjevågen uten fiskeresultat, men ikke mer fysisk aktivitet enn det. Her ytterst på Skorpeneset er det 15 meter til fiskeplassen og like langt tilbake til campingstolen og bålet. Det får holde dette døgnet.


Jan Guillou er med på denne turen. En roman jeg har hatt lyst til å lese en stund om mitt favorittema, 2. verdenskrig. Spennende.


Radioen er også med på tur selvsagt. DAB-radioen har vært med i hele sommer og også på denne lille utflukten. Her i Sveio fungerer den selvsagt godt, men det har vært flere steder i fjellnorge hvor det har vært helt dødt.

Kaffevannet er snart klart

De siste solstrålene treffer Valhest

I det de siste solstrålene treffer Valhest i sørøst så er det bare å hive på noen ekstra vedkubber på bålet. En litt kjøligere trekk siver over neset nå.


Jeg forsøker litt fra neset med fiskestanga flere ganger utover kvelden, men det er rimelig dødt. Jeg ser riktignok fisk som er oppe i vannflaten, men mine sluker blir neglisjert. Ikke så farlig egentlig. Jeg har fått mange fiskemåltider i sommer og med på denne turen har jeg nok mat med.


Jeg klargjorde to nistepakker med ostesmørbrød før turen. Chorizopølse, paprika og gulost. Helt suveren turmat på nærturene dette, spør du meg. Bare å passe på at det ikke blir for brent.

En smule brent, men smakfult likevel

I ellevetiden er det sengetid. Jeg tar boka med meg og tar ti minutter med hodelykta i teltet. Lukker igjen døra i innerteltet, men lar døra i ytterteltet stå åpen. Frisk luft.

Det kommer noen dråper i løpet av natta, men ikke mer enn at jeg trenger å lukke ytterdøra. Det går helt fint.

Litt før åtte er jeg ute av teltet. Sola har varmet opp litt. Det så ikke slik ut i natt nemlig, at det skulle bli fint vær. Det både blåste og regnet litt. Nå var det solskinn og nesten helt vindstille. Bålet er snart fyrt opp og kaffekjelen satt over.

Jeg hadde egentlig tenkt å få lest ut boka her ute på Skorpeneset, men i nordvest er det et tungt skylag som nærmer seg, selvom sola ennå skinner i sørøst. Jeg tar ikke sjansen på regnvær, selvom det ikke er meldt egentlig.

 På hjemvei

Jeg er på vannet rundt 11 og siger sørvestover mot Lindøy. En sluk har jeg ute bak kanoen, men superoptimistisk er jeg ikke. En nordvestlig bris er ganske hjelpsom og gjør det greit å padle hjemover igjen.

Sørvestover Vigdarvatnet mot Lindøy

Neida, ingen kjenning på turen tilbake. Ikke så farlig. Fisk har jeg fått bra med i sommer, så det gjør ingenting.

Fiskekort til Vigdarvatnet kjøper du enkelt via SMS

I det jeg laster opp Ally på bilen så kjenner jeg de første dråpene. Da var det ikke så dumt likevel å avslutte nå. I bilen på vei hjem til Haugesund kan jeg oppsummere nok en flott tur på Vigdarvatnet med Ally. Teltnatt nummer 45 i år kan også stemples inn. Om det blir flere turer før jeg starter på jobb igjen på mandag får været avgjøre.

PS! Klikk på bildene for større versjon.

PS2! Sjekk gjerne ut turene mine på Vigdarvatnet her.

PS3! Kanoturene mine finner du under etiketten #Allykano her på bloggen.

1 kommentar:

Aud sa...

Det er ikke hver dag Yr og Storm melder likt :-)
Ser ut som en fin tur!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.