mandag 3. april 2017

Lett, oppblåsbart liggeunderlag til tursesongen?


Er du på jakt etter et lett, oppblåsbart liggeunderlag i år så ta en titt på dette fra Therm-A-Rest. Det kan jeg anbefale!

Vinteren 2013 fikk jeg på forespørsel tilsendt dette liggeunderlaget fra Hekta på Tur som sponser meg med turutstyr. Jeg var på leit etter et skikkelig lett alternativ og falt ned på dette fra irske Thermarest. Et 3-sesongs underlag med R-verdi på 3,2. Den verdien tilsier at det inneholder litt isolasjon og burde tåle noen kjølige netter også. Min bruk var tiltenkt vår, sommer og høst.


Nå, etter rundt 150 netter på dette underlaget, som har vært liggeunderlag nr. 1 de siste årene, så er jeg fremdeles imponert over hva det gir av komfort og ikke minst hva det tåler. Jeg har den store versjonen av dette underlaget.


Et lite selvforskyldt uhell har jeg hatt, en liten gnist lagde et bittelite hull i underlaget. Jeg fant snart hullet og med det medfølgende rep-kitet var det en svært enkel og kjapp sak å lappe. Lappingen holder ennå. Sterke saker det lappesettet.

Thermarest Neo Air Xlite er blant de letteste underlagene i sin klasse. Mitt veier 480g inkludert rep-kitet. Det er ikke ille og er det letteste oppblåsbare underlaget jeg har hatt. Volummessig pakker det heller ikke mye i sekken, som en drøy halvliters brusflaske omtrent. Målene oppblåst er 63x196x6,3cm.


På tur kombinerer jeg dette underlaget med et foamunderlag eller fjellduken. Litt avhengig om jeg er over eller under tregrensa. Over tregrensa er fjellduken med, og jeg bruker den som et beskyttende trekk vil jeg bruke underlaget utenfor teltet.

Dette underlaget blir med på tur denne sesongen også der det skal pakkes lettest mulig. Et virkelig godt liggeunderlag!

PS: Hekta på Tur er en av hovedsponsorene mine og leverer meg høykvalitets turutstyr. Underlaget omtalt her ble levert meg på min forespørsel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.