lørdag 26. januar 2013

Enkeltkrok


Tanken har jeg hatt lenge, og den har kommet og gått opp gjennom årene, men det var Lars på Ørretbloggen som vekket den skikkelig til live igjen i høst. Nemlig å bytte ut treblekrokene på sjøørretslukene med enkeltkrok. Både for fisk og fisker vil dette kunne gjøre det langt mer skånsomt å avkroke fisken. Jeg har ikke unngått å oppleve at treblekroken har festet i alle tre i ørretkjeften og det har vært et svare strev å få løsnet den. Ofte har fisken måtte bøte med livet selv om tanken var å få satt den ut igjen.

Nå bør dette gå rette veien i så måte. Jeg var innom Frode på Salar Sport og hentet meg noen Møresild her i vinter. Jeg var tom for akkurat denne, en av favorittene. Frode hadde ikke inne egnede enkeltkroker da jeg luftet ideen for ham, men en kjapp telefon til leverandør ordnet biffen. Svippet innom denne uka og hentet en pose Ownerkroker S-61. Det er stort øye på disse og de er dermed mye friere i splittringen enn hva standard ville være.

Blir spennende å teste ut dette. Bare uværet gir seg og isen snart går her på Vestlandet.

3 kommentarer:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Altid enn fornøyelse å være innom bloggen din.Flott lesing!!
Kai Edvard

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hyggelig å høre, Kai Edvard! :)

Unknown sa...

Oi, nå ble jeg stolt :) Tror og håper både du og sjøørret under minstemål blir fornøyd med denne lille investeringen.
Nå får vi bare krysse fingre for at vi kan få en periode med varmegrader snart. Skitt fiske!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.