mandag 12. mars 2012

Shimano Nexave-BX 300 LS


Jeg har fått et par henvendelser i det siste om hvilken haspelstang jeg benytter når jeg er ute etter sjøørreten. Opp gjennom har jeg brukt flere stenger uten å ha noen favoritt, men i fjor fant jeg endelig én som jeg syntes fungere utmerket til mitt bruk og min kasteteknikk. Jeg skal ikke påstå jeg har noen spesiell kasteteknikk å slå i bordet med, men vi er alle forskjellige og har vel våre særegenheter på det området tenker jeg. Denne stanga ble jeg i allefall fort venn med, for å si det sånn.

Jeg har ingen dyre fiskestenger i mitt sortiment som nå sikkert er oppe i 10-15 haspelstenger rundt omkring. Hos meg er stenger nærmest forbruksvare. Da er det jo greit at de ikke koster skjorta. Denne koster nå under tusenlappen ser jeg, på nett. Til stanga bruker jeg en Shimano 2500-snelle, billig modell, men med god utveksling, hele 6,2:1, noe som er glimrende til sjøørreten. En mindre snelle gir dårligere balanse synes jeg. Jeg har forsøkt.

Jeg bruker stanga også etter fjellørreten. 10 fot er stanga og tredelt. Fint under transport. Den digitale kjøkkenvekta viser at stanga veier 192g, tørrvekt.

Slukvekt er angitt til 2-15g på stanga. Jeg bruker opp til 18g sluk og det går fint. Fisk over kiloen kjennes godt ned i korkhåndtaket. Se bilde fra denne turen hvor jeg har på en sjøørret på halvannen kilo.

På svaberg og fjell ved sjøen er det fint med en stang litt lenger en tradisjonelle 8- og 9-fots stenger. Også på fjellet er det greit med en litt lenger stang synes jeg. Derfor er jeg blitt riktig glad i denne stanga. Har nylig bestilt ett eksemplar til. Kjekt å ha en stang i reserve også, av samme slag.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Da vet jeg hvilken jeg skal vurdere når ny stang står til for innkjøp :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, jeg kan godt anbefale denne stanga, Andreas. Jeg er skikkelig fornøyd, men det finnes sikkert bedre stenger der ute også. De er kanskje dyrere da.

:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.