søndag 6. mai 2018

Ett døgn på Liervatnet


Det måtte bli kanotur denne helga. Det er ennå for tidlig å ta turen opp i Etnefjellene. Liervatnet i Sveio fikk duge.


Kanoen var på vannet ved Lier litt over 11 lørdag formiddag. To sekker ved gav god ballast framme i Ally.


En ganske sur sønnavind hadde jeg i mot hele turen sørover i vannet. Den så jeg ikke helt komme. Meldt var den såvidt jeg vet ikke. Likevel tok det ikke mer enn en god halvtime før jeg tok landkjenning på holmen. God trening til kanoturen på Rogen i sommer var det i allefall, den motvinden.


Her var teltet oppe kort etter og utstyr og ved på plass ganske snart også. Her skulle det ikke mases for mye kommende døgn. Kun avslapning og gjøre minst mulig.


Det var fisk på første kastet. Hele fem ørreter ble det på ettermiddagen kort fra leirplassen. Senere på kvelden ble det to til fra kanoen da jeg tok en liten rundtur.


Det var først utpå kveldingen at sola brøyt litt gjennom skydekket og varmet litt, før jeg fikk varmen fra bålet.


Bålet ble tent rundt halv åtte. Da var det på tide med kaffe og varm mat. Fransk sto på menyen denne kvelden.

Virkelig god middag dette, med litt ekstra krydder i

Utover kvelden så var det lite fisk å kjenne fra holmen. Akkurat som noen slo av en bryter. Mye kjenninger og napp tidligere på dagen, men nå på kvelden var det ingenting.


Da var det like greit med god bok med på turen og nyte bålvarmen i leir. To sekker ved holder greit til kveldsfyring og til frokostfyring.


Relativt tidlig opp søndags morgen ble det. Fuglelivet er intenst i disse vårdagene. Halv åtte var jeg ute av teltet og fyrte opp morgenbålet.


Jeg hadde gjort klar ferdige ostesmørbrød hjemme før jeg dro på turen. Dette er digg på bålet til frokost.


Det ble litt fisking fra holmen på morgenen også, men ikke kjenning i det hele tatt i dag. Litt konkurranse fikk jeg også av Silendene som kom forbi. Mon tro det ikke har blitt flere av den artene her i distriktet de siste årene?


Litt over 11 var jeg på vannet i Ally igjen, lastet for hjemturen. En runde rundt hovedbassenget på vannet tok jeg før jeg la kursen mot Lier og bilen der. Klokka 12 var jeg i land.


Oppsummert ble det en finfin tur på Liervatnet der jeg er blitt godt kjent de siste årene. Fin oppladning også til kommende kanoturer var dette. Det sjette teltdøgnet i år er også gjennomført. Jeg går for 50 i år også.

Neste helg er det langhelg fra torsdag til søndag. Usikker på hva jeg gjør da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.