onsdag 18. april 2018

Therm-a-Rest Z-Lite Sol


De siste årene er det dette foamunderlaget som har vært førstevalget på tur ved siden av et oppblåsbart liggeunderlag.

Det er Hekta på Tur, som er en av hovedsponsorene på bloggen, som har levert meg dette underlaget på min forespørsel.


Underlaget er suverent, sammelignet med de som jeg i alle år har rullet sammen. Dette fra Therm-a-Rest slipper man nemlig å slåss med når det skal rulles ut. Her bretter det seg fint ut der man har bruk for det, enten det er inne i teltet eller ute ved bålet.

Også at underlaget er utstyrt med det blanke aluminiumsbelegget gjør dette unikt. Dette belegget bidrar til refleksjon av kroppsvarmen og øker dermed isolasjonsevnen mot bakken. Det har en oppgitt såkalt R-verdi på 2,6.


Jeg kombinerer underlaget ofte sammen med et oppblåsbart. Spesielt hvis det er kaldt i været og kaldt i bakken brukes begge samtidig. Da økes jo isolasjonen mellom meg og bakken. Jeg bruker nemlig et 3-sesongs oppblåsbart oppå.


Det jeg fant ut etter noen turer var at jeg trenger jo ikke foamunderlaget i full lengde, jeg ville klare meg godt med et som var kortere. Jeg kunne spare inn både gram og volum ved å kappa av fire seksjoner. Dvs. at det som nå er med på tur er omtrent 2/3-del av den opprinnelig lengden. Biten jeg kappet av er i bruk som sitteunderlag på dagsturer og i bruk på setet i kanoen.


Etter at jeg kappet underlaget så er vekta nå på 300 blanke gram og lengden på 133 cm, og det er en smal sak å få festet det på sekken med det reduserte volumet.


Ofte bruker jeg underlaget også i forteltet, i døra. Da har jeg en tørr plass både å sitte på og stå på i teltåpningen ved behov. Ellers brukes det utenfor teltet og ved bålet.

Bilde fra Hekta på Tur

Dette underlaget fra Therm-a-Rest anbefales av undertegnede. Det tåler godt med juling og er til nå brukt på de fleste overnattingsturene de siste årene.

PS. Underlaget er levert av Hekta på Tur på min forespørsel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.