søndag 15. april 2018

Da er sesongen i gang!


Denne helga var satt av til årets første kanotur og teltovernatting. Herlige Vigdarvatnet i Sveio skulle besøkes i så måte.


Etter endel familiære forpliktelser fikk jeg endelig Ally på taket på bilen, tidlig lørdag ettermiddag. Litt over ett var jeg på vannet ved Lindøy sør i Vigdarvatnet, denne lille innsjøen i Sveio kommune, som har gitt meg så mange fine turopplevelser!


Jeg hadde gledet meg som en unge til å komme utpå med Ally. Med to stenger ute var jeg i vei nordøstover mot Dyngjevågen og Skorpeneset. Endelig var både kanosesongen i gang og den skikkelige tursesongen med telting i gang. Hele vinteren har jeg sett fram til dette.


Mellom "Skillpaddå" og "Japan" (speidernavn på to holmer i vannet) tok jeg rak kurs mot Skorpeneset. Nesten blikk stille vann. Ikke et vak å se. Det kalde vannet nok en årsak til nettopp det. Ingen kjenning på de to stengene. Den ene med 10g Møresild, den andre med 18g Møreungen.


Det var ledig på Skorpeneset og jeg fikk snart alt utstyret i land. Teltet var oppe før 3. Det tegnet til en flott ettermiddag her helt sør på Skorpeneset. Nå skulle villmarkslivet nytes.

To sekker ved hadde jeg med. Jeg kunne nok spart meg for én, for det lå en sekk der fra før. Mulig var det en sekk som Johnny og Frank la igjen i september i fjor?


Ettermiddagen ble utnyttet perfekt. Litt fisking fra neset uten resultat, og god bok i fanget i campingstolen i leiren med noget godt i koppen. For et herlig liv!


I åttetiden tente jeg bålet. Da var brisen fra øst dabbet nok av til at det var tilrådelig. Det har vært rimelig tørt de siste dagene. Det er tørt gress på neset her. Noen dråper fra oven denne ettermiddagen hadde ikke bidratt til væte. Heldigvis var det godt fuktig i jorda her.


Sola forsvant bak Skorpo i vest i halv ni tiden. Det ble litt kjøligere da og jeg heiv på meg langbukse. Fram til nå hadde jeg gått i shorts og t-skjorte. Den gode dunjakka kom til nytte igjen.


Jeg oppdaget at jeg hadde glemt hodelykta. Det vanskeliggjorde litt lesing på "senga". Jeg var i soveposen rundt 22.30.

Det ble småkaldt utpå morgenkvisten. Jeg hadde nemlig sjanset på at Lom-posen skulle holde i de fine temperaturene som var meldt. Neida, jeg måtte kle meg litt mer for å holde varmen de siste to-tre timene før det var dags å stå opp. Jeg angret på at ikke den herlige Warmpeace-posen var blitt med i stedet. Den er suveren!

I åttetida var jeg ute og fyrte opp bålet igjen. Godt med ved som jeg hadde her, så var det bare å fyre i vei og få varmet både kropp og kaffevann.


Nyheter på radioen, lesing av godboka og fisking fra neset. Herlig kombinasjon i det blikkstille været denne søndagsmorgenen.

Jeg hadde det ikke travelt, men i ellevetiden startet jeg likevel nedpakkingen av leiren. Bålgrua ble grundig fuktet av flere liter vann. Jeg vil ikke ha på meg å starte gressbrann i Sveio.


I tolvtiden var jeg på vannet i Ally med to stenger ute. Ikke lenge etter var det fisk på den lille stanga. Pen fisk også så det ut som! Den satt på et halvminutt, men så slapp den møresilda. Irriterende, for den virket virkelig fin. Kanskje rundt 7-8 hekto stor utfra motstanden den gav.


Jeg utfordret nemlig min fiskekompis Frank til konkurranse denne helga. Han ville ha seg en dagstur på et vann i Tysvær lørdag, mens jeg ville hit på overnattingstur. Dermed konkurranse. Jeg lå dårlig an. Han ledet med 12 ørreter, mot mine null til nå.


Hjemturen la jeg om Lindøy, eller vika øst for Lindøy. Her ble det fisk, men kun en liten 3 hektos som beit på etter et par kast med den lille stanga.

Jeg tok gjennom sundet mellom "Japan" og Lindøy og på vei tilbake mot bilen herfra hadde jeg to kjenninger med fisk, men sitte ville de ikke.

Med andre ord så vant Frank helgens fiskekonkurranse hele 12-1! Hans største på hele 820g kunne han sms'e meg. Gratulerer Frank!

Avrundingsvis ble dette en flott kano-og overnattingstur. Regnskuren som kom på vei tilbake mot bilen la ingen demper på nettopp det. Nå blir det travelt fram mot neste helg. 3 klasser med rettebunker fra tirsdag av vil ta noen ettermiddager regner jeg med.

På fredag er jeg tilbake på Vigdarvatnet, da med 36 kjekke ungdommer som skal ha sin siste overnattingstur på valgfag friluftsliv. Det blir moro!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.