søndag 4. februar 2018

På tynn is igjen


Det ble tur på isen i dag også og i dag ble det mer action både på og under isen, som var rimelig tynn der jeg var.

Jeg hadde planlagt tur inn til Vats i dag også, men med ned mot tosifret antall kuldegrader i løpet av natta ville jeg svinge innom et gromvann i Sveio og sjekke om isen kunne bære kroppen min der.


Det holdt jaggu meg så vidt. Nyisen som hadde lagt seg langs land var ikke mer enn 3-4 centimeter tykk og den tålte ikke vekta ja la på den. Den gamle isen derimot, var i løpet av de siste kalde dagene blitt forsterket. Den holdt så vidt mine 100+.

10-12 cm tykk?

Jeg var likevel forsiktig for den virket litt råtten i konsistensen, selv om den var rundt 10-12 centimeter tykk. Jeg holdt meg stort sett på grunt vann i dag med ispiggene obligatorisk rundt halsen.

Jeg gav meg fort her

Jeg fikk meg likevel en god støkk da jeg tok litt lenger ut på isen for et hull på dypere vann. Like før jeg var gjennom med borret smalt og knaket det infernalsk mellom beina mine og isen sprakk opp på begge sider av hullet. Jeg kom meg nærmere land i løpet av et sekund med hjertet langt opp i halsen. Småskummelt.


Det ble fisk på isen i dag, på Ritsemblinken med rødt lys og en mormyska agnet med hvit maggot og litt Attraqua røyeagn. Den beit egentlig på da jeg skulle sjekke agnet, en liten hunnrøye på rundt 150g.

En liten hunnrøye havnet på isen i dag

Før den, så hadde jeg hatt en nær-fisk-opplevelse i kikkhullet nærmere land. En røye viste seg plutselig helt oppe ved hullet, knappe 2-3 desimeter fra trynet mitt som speidet ned i vannet på mormyskaen nede ved bunnen, over eggeskallene.


Jeg fikk løftet opp mormyskaen helt opp mot hullet og da var røya etter flere ganger, men den ville ikke ta skikkelig. Virkelig morsom opplevelse og sjelden jeg er så nærme røya. Den var litt større tror jeg enn den som havnet oppå isen.

Mormyska med maggot og Attraqua

Det ble med en fisk på isen i dag og en nesten. Finfine timer ble det, rundt tre totalt. Det ble kaldt på slutten da sola forsvant bak skogen i sør og fiskeplassen havnet i skyggen.

Om det blir mer isfiske i vinter, ja det får vi se på. Værmeldingen er litt diffus framover. Moro er det likevel å ha fått noen turer i år.

PS! Vær svært forsiktig på isen og ha ispiggene klare! Jeg fikk meg en støkk i dag og hadde jeg gått gjennom måtte jeg ha stolt på ispiggene for jeg var ute på 2-3 meters dyp da isen virkelig skremte meg.

2 kommentarer:

Aud sa...

Du må være forsiktig da! Om det skulle bli flere turer på isen.

Padlemia sa...

Her har vi noe tykkere is ja. Ifølge min far skulle den holde om så ei stridsvogn. Så mine ispigger ble liggende nedpakket i pulken.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.