lørdag 16. desember 2017

Soloppgangen i Sveio


I morges tok jeg med meg frokosten og satte kursen nordover til Sveio. Finvær, kaldt og klart fristet til en tur i kystheiene der.

Jeg har et fint område jeg besøker av og til, helst med fiskestanga. Med frosten som har lagt seg over Haugalandet de siste dagene ble fiskestanga igjen hjemme. Kun kameraet ble med i dag.


Jeg har riktignok vært på fisketur her inne i desember før og fått ørret, men da var det mildværet som regjerte. Nå var det minus sju grader da jeg startet fra bilen.


Det er helt stille innover der jeg rusler i rolig tempo og bruker sansene for å høre tegn til liv. Det er ikke mye. Et par meiser kjefter på meg fra et kratt. Ellers lite.


Noen fine romestrå fanger oppmerksomheten min i det sola klyver over åskammen i sørøst. Romen er giftig for beitedyr. Nå står den tørr og fotogen med frostrim på rundt om på småmyrene i området, mellom knausene.


Inne ved et av vannene her inne sjekker jeg istykkelsen. Kanskje 2,5 cm anslår jeg tykkelsen til etter lett å ha sparket hull i isen inne ved land. Det blir ikke isfiske denne helga kan jeg konstatere. I morgen kveld er mildværet meldt som nok vil holde stand til langt over jul.


Som sagt i går her på bloggen. Det jojo-været vi har nå, kan ikke brukes til mye fornuftig, spør du sportsfiskeren i meg. Turmessig er det jo bra da.


Frokosten tar jeg med utsikt over et av vannene her inne. Flere ørreter har jeg tatt her og en og annen matpakke er også fortært akkurat her jeg spiser frokosten i dag. En fin plass.

Turen i dag ble på drøye to timer. Mest rusling med kameraet rundt halsen. Fin tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.