mandag 25. desember 2017

Gregory Baltoro 85


Sist vår tok jeg i bruk en ny langtursekk. Jeg har en tid vært på utkikk etter en fornyelse der og i april kom den tilsendt i posten til meg.

Det er Hekta på Tur som har levert meg den nye sekken på min forespørsel. Hekta på Tur er en av hovedsponsorene på bloggen.

Jeg har brukt litt tid på å finne denne sekken, lest mye rundt på nett, sett på tester og omtaler. Til slutt landet jeg på amerikanske Gregory Baltoro 85. Den kommer i 3 størrelser, der jeg valgte den største med et volum på oppgitte 90 liter (large-modellen). De to mindre modellene er på oppgitte 85 og 80 liter. Sekkenes rygglengde vil da være noe kortere.

Fra Hardangervidda 2017

På min 90 liter er rygglengden oppgitt til 51-56 cm. Jeg er en velvoksen kar på 190 cm og 100++ kilo. Både skulderreimer og hoftebelter kommer i 3 ulike lengder/størrelser og sekken kan dermed nærmest skreddersys til bruker. Jeg antar jeg har fått de største og lengste utgavene til min sekk da jeg oppga både høyde og vekt.

Sekken finnes i både herre- og damemodeller. For kvinner er navnet Gregory Deva 80 som også kommer i 3 forskjellige størrelser.

Fra Hardangervidda 2017

Jeg har de siste årene brukt mye en 65-liter sekk også på de lengre turene. Det har holdt litt hardt volummessig og det var også en av grunnene til at jeg så meg om etter en ny sekk og med noe større volum. En sekk som da burde holde godt til 14 dager på tur. Jeg tror nå etter ganske mange turer i år at jeg har funnet riktig sekk til mitt turbruk.

Jeg leser på nett at sekken har vunnet flere priser og bl.a. fått best i test i Fjell & Vidde september 2016. Da med en 75-liter modell.

Fjell &Vidde september 2016

Baltoro 85-sekken tilfredstiller svært mye av mine bærebehov. Jeg pakker sjelden mer enn 25 kilo i sekken og det er vel også det jeg anser som maksimal vekt i denne nye. Jeg leser at den er god for opp til 27 kilo, men jeg er nok litt uenig akkurat der etter opplevelsen min på Hardangervidda i sommer. Da ble det i tyngste laget den første dagen syntes jeg.

Sekkens bæresystem takler godt 25 kilo. Da er sekkens egenvekt på omtrent 2,8 kg (på min vekt) inkludert (den er oppgitt til 2,6). Jeg har redusert egenvekten noe ved å ta ut den medfølgende dagstursekken, som jeg ikke trenger med på tur. Egenvekten er da nede i omtrent 2,6 kg som oppgitt. Det er ikke verst.

Stor åpning i front bak det ytre rommet

Sekken har gode detaljer synes jeg. Tilgang til hovedrommet fra tre ulike ender. Front, bunn og topp. Tilgangen i front finnes bak den store lommen som tydelig ses. Med glidelås rundt hele denne lommen får man svært god tilgang til hovedrommet i sekken. Denne lommen har jeg også funnet svært praktisk til crocsene som er med på tur. God plass til disse her + litt ekstra ved behov.

God plass til crocs

Toppåpning og lomme med glidelås under lokk

Lokket som kan heves har til sammen 3 lommer. En innvendig, på undersiden og to atskilte på oversiden. Lommene er alle romslige nok til mitt bruk.


Som ivrig sportsfisker er jeg avhengig av å kunne feste en stang og to på sekken. Det får jeg fint til på denne. Det er gode festeanordninger og reimer på sekken og i tillegg også en lomme med stretchstoff nede på ene siden som solid nok også stenger og annet kan settes ned i.


Det er integrerte sidelommer, en på hver side av sekken. Disse passer utmerket til teltstengene i den ene og en halvliters flytende smør i den andre ++. På høyre side finnes holder til drikkeflaske. Denne er romslig og solid.


Sekken har god demping mot korsryggen med en borrelåsfestet ekstra pute bak hoftebeltet som kan gi bedre støtte mot nedre del av ryggen. Finurlig sak, men som fungerer greit hos meg.

Jeg er fornøyd med innstrammingsmulighetene sekken er utstyrt med. Hoftebeltet er virkelig bra, men for min del kunne nok produsenten spart seg for de to lommene på hver side av hoftebeltet. De er ikke i bruk hos meg. Den ene av disse er rimelig vanntett.

Fra Femundsmarka 2017

Sekken har vært brukt på alle vandreturene denne sesongen bl.a. turen i Femundsmarka og to lengre turer på Hardangervidda. Også turer i Etnefjellene har sekken fått kjørt seg i år.

Fra Sauda-Etnefjellene 2017

Jeg er så langt svært godt fornøyd med denne sekken. Artig har det også vært i sommer å treffe andre med denne sekken på ryggen som også har vært like fornøyd som meg.

Fra Femundsmarka 2017

Jeg ser ingen merkbar slitasje ennå på sekken. Det er et godt tegn, såpass hardt som sekken er brukt i år. Det medfølgende regntrekket er ofte benyttet i sommer og sitter godt på med både strikk og klipsfester. Personlig kunne jeg nok tenkt meg et litt mer fargerikt regntrekk, tenker man litt sikkerhet. Gult, knall orange eller rødt hadde vært suverent.

Fra Femundsmarka 2017

Etter årets tursesong finner jeg sekken godt brukervennlig, solid og behagelig på ryggen. Bærekomforten er god opp til 25 kilo. Det er min erfaring på min kropp. Det siste her et viktig poeng. En slik ryggsekk vil kunne oppleves ganske så individuelt. At jeg synes sekken er god og er fornøyd, betyr ikke nødvendigvis at du synes det samme.

Gregory Baltoro 85-sekken blir med på kommende års turer også, det er helt sikkert. Den holder godt mål til mitt bruk.

PS! Sekken er levert meg på min forespørsel av Hekta på Tur som er en av to hovedsponsorer på bloggen.

PS! Klikk på bildene for å se dem i større versjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.