mandag 31. juli 2017

Vindfast ved Bismarhei

Jeg har hatt en vindfull tursommer til nå og sterkest vind opplevde jeg nok nå i juli på Hardangervidda.

Ved et vann sør for Besso turisthytte oppe i Bismarhei hadde jeg lagt meg til for to teltnetter slik at jeg kunne få meg en dagstur uten tung sekk på turen. Den gikk fløyten grunnet vinden som tok seg opp fra vest i løpet av første natta og fortsatte hele dagen. Jeg turde ikke forlate teltet i vinden, redd for at det skulle blåse i stykker når jeg var borte. Det var bare å holde seg fast.

Jeg antok vinden var oppe i sterk kuling i kastene på det meste og den reiv og sleit i teltet som  oppskriftsmessig var satt opp etter boka. I tillegg satte jeg også på 3 ekstra barduner mot vinden for ekstra sikring.

Teltet, et Helsport Reinsfjell Superlight 2, 2015 modell, holdt stand det, bortsett fra at en reim til den ene stangkoppen sleit under et kraftig vindkast som gav et voldsomt smell og teltdukblafring av en annen verden. Trolig var hovedårsaken her en slitasjeskade over lengre tid og at den nå sterke vinden fikk den til å ryke. Jeg fikk i vinden, midlertidig reparert bruddet med litt tynn flaggsnor som jeg alltid har med.

Jeg har alltid med en plugg og to ekstra i høyfjellet, samt ti-femten meter med tynn flaggsnor som jeg evt. kan lage ekstra barduner av. Dette kom til god anvendelse på turen på Hardangervidda vest i sommer (kommer på bloggen seinere i sommer).

1 kommentar:

Megalep sa...

Den type forhold er nn av grunnene til at jeg alltid har med telt som jeg vet tåler hva det skal være, mitt Hilleberg Soulo en-persons-telt har intet mindre enn 12 barduner pluss plugger i alle hjørner, da er slik vind du opplevde bare en artig utfordring:) De fleste høykvalitetstelt som ikke ligger i den ekstreme lettvektskategori tåler tøft uvær. Har også ligget i tilnærmet slike forhold i ett annet Hillebertelt, Akto, det tåler også omtrent hva det skal være.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.