torsdag 8. juni 2017

Forberedelser


Det drar seg til og det er ikke mer enn en drøy uke til at jeg legger i vei. 17. juni er datoen. Akkurat HVOR kursen settes er faktisk litt usikkert nå!

Det siste av utstyr som må på plass er i ferd med å komme på plass nå. I dag var jeg innom hos Frode på Salar Sportsfiske, som sponser bloggen, for noen siste sluker og annet forbruks fiskeutstyr som må med. Frode har også fått inn favorittspinneren min, nemlig den svenske Myrans Panter spinner. Den er alltid med på fisketurene mine, langtkastene som den er. Den anbefales herved!

Det gjenstår litt til bl.a. noe tørrmat som potetmos og ris og noen pølsesnabber. Noe havregryn og noen suppeposer skal også handles inn.

Ally skal også med og skal pakkes ned i pakksekken etter turene jeg har hatt i vår her på Haugalandet. Det får jeg gjort til uka.

Men, den siste tiden har det store spørsmålet meldt seg: Hvor går egentlig turen denne sommeren? Jeg er blitt veldig usikker på nettopp det. I nord er det en fryktelig lang vinter som ennå holder stand inne på fjellet der. Bildet nedenfor er fra Ifjordfjellet i ettermiddag:


Jeg ser ikke helt for meg at det er åpent vann rundt 1. juli på Ifjordfjellet i år? Det er datoen da jeg ser for meg å legge i vei innover fjellet der. Det må i såfall et par uker med knallvarme til for at det skal gå. Jeg tviler på akkurat det nå.

Enaresjøen er isfri, men jeg kan ikke ligge å vake utpå der i ukesvis og vente på at sommeren skal komme på vidda. Så tålmodig er jeg ikke. Mulig må jeg snu opp-ned på planene jeg la i vinter og finne fram alternativlista. Jeg har allerede smugtittet litt på den.

Jeg må bestemme meg over helga hvor kursen settes for sommerturene i år. Mulig blir det heller en sommer i Sør-Norge. Her sør er det lite snø i fjellet og god sjanse for en skikkelig tidlig sommer ser det ut som.

Men, før jeg kommer så langt skal en siste overnattingstur her på Haugalandet gjennomføres. Siste tur med valgfag friluftsliv jeg underviser sammen med Per Andreas blir fra kommende fredag til lørdag. Vigdarvatnet skal besøkes. Det kan bli litt regn ser det ut som, men vi har godt utstyr med og bør klare å holde oss tørre. Lørdag skal bli fin sier værmeldingen.

NB! Fiskeutstyret på bildet øverst er levert meg gratis av Salar Sportsfiske. Salar Sportsfiske er en av hovedsponsorene av bloggen.

1 kommentar:

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

Ser litt urovekkende ut den snømengden der, ja. Godt du har flere alternativer i bakhånd :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.