torsdag 2. februar 2017

Grønn vinter


Vinteren til nå har i all hovedsak vært av det grønne slaget der jeg bor. Det har vært lite snø å se der jeg ferdes til daglig så langt.

Det gjør meg i grunnen ingenting. Jeg er ikke veldig opptatt av vinteraktiviteter og oppsøker heller sjelden vinteren. Jeg klarer meg i grunnen fint uten snø.

Denne vinteren til nå, har vært rimelig snøfattig på mine kanter av landet altså. Et par snødryss har det vært, men den har forsvunnet raskt igjen, snøen.

På tur er det uten snøen lett å se de vintergrønne plantene på bakken. Sist helg fant jeg meg selv krypende rundt på den mosedekte bakken i et forsøk på å finne ut hva som vokste der. Jeg skal innrømme med en gang at mosearter syntes jeg var vanskelig å artsbestemme da jeg studerte. Den på toppen i innlegget her er jeg ganske sikker på må være etasjemose, en av de aller vanligste moseartene vi har.


I den grønne bekkedalen jeg passerte gjennom sist søndag fant jeg også den vintergrønne bregnen bjønnkam. Den har jeg alltid lett lagt merke til der den ofte finnes i litt fuktige bekkdaler. Bjønnkam er mest vanlig på Vestlandet i Norge.

En ny mild helg er i anmarsj her i sørvest. Jeg prøver optimistisk fiskestanga igjen på lørdag.


1 kommentar:

Aud sa...

Det har vært mest grønn vinter her også. Akkurat nå er det et tynt lag hvitt, og det gjør det litt lysere :-)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.