fredag 17. februar 2017

Enkel turmat fra nærbutikken


Det hender jeg er seint ute med innkjøp av kjapp og enkel turmat. Frysetørket turmat som f.eks. Real turmat og Mountain House er ikke å få kjøpt overalt. Nærbutikken derimot kan redde turen er jeg seint ute.

På bloggen har jeg tidligere skrevet litt om hva jeg har med av mat på tur. I dette innlegget har jeg fokusert på det man kjapt kan plukke opp i nærbutikken på vei ut på tur for noen overnattinger.

Bildet ovenfor viser litt av hva jeg kan tenkes å hive i sekken på en tur der jeg er seint ute med innkjøpene. Kanskje er jeg allerede på vei til fjells og stikker innom en butikk på veien for matkjøp der. Det har hendt mer enn én gang.

Det som finnes på bildet øverst i innlegget her utgjør noen hundrelapper til sammen antar jeg. Har ikke finregnet på det.

5 minutts koketid er bra

Av middagsmat så kan jeg anbefale en billig pastarett fra First Price. Den er med ostesaus og er klar på fem minutter. Skal kun tilsettes vann og koster kun 10-12 kroner. Velger man litt kjøtt i denne kan jeg anbefale Chorizo pølsesnabb som vist på bildet øverst. Noe skiver av denne kjapt stekt i meierismør på steikepanna for så oppi pastaen med ostesaus, ja da er middagen reddet for meg. Bacon er også fin i denne.

Chorizo-pølsa er også finfin i potetstappe. Jeg sverger til Maggi med gressløk. Denne inneholder tørrmelk og er også et viktig tilbehør til fisk hos meg.

Maggi potetmos er godt også til stekt fisk

På bildet øverst ses også en Strandamør snabb. Den er også god i stappa. Det skal ikke mye til nemlig, for å gi potetstappa, eller pastaen smak. En pølsesnabb på 2-300g er nok til flere turmiddager. Det er gjerne et ok utvalg av slike pølsesnabber på nærbutikkene og de som er avbildet øverst kostet meg rundt 60-70 kr stykket mener jeg.

Hurtigris kan være et fint alternativ til potetmos. Begge deler er med på lengre turer for variasjonens del. Chorizopølse i ris er ikke verst.

Chorizopølse stekt i meierismør i hurtigris er finfin turmat

Toros Lofoten fiskesuppe er også med meg på tur. Den har blitt en gjenganger. Er best selvsagt med egenfanget fisk i som bildet nedenfor viser: Ørret fra Femundsmarka!

Biter av egenfanget ørret er snadder i Lofoten fiskesuppe fra Toro

På en helgetur har jeg gjerne en matpakke og to i starten. Det redder kveldsmaten og kanskje en frokost eller en lunsj. Deretter er det havregryn som gjelder til de tidlige måltidene. Jeg liker porsjonspakkene fra Axa med tørrmelk. Som regel spiser jeg disse med kaldt vann(!). Ekstra tilbehør til en slik havregrynsfrokost er litt Solfrokost (frokostblanding) på toppen. Disse havregrynsposene fra Axa koster rundt en tier pr stykk på min nærbutikk.

Solfrokost frokostblanding som topping på havregrynsfrokosten

Nudler er også gjerne med i min tursekk. Veier lite, men kan jo utgjøre litt volum. I et nudlemåltid er det også smakfullt med et par skiver pølsesnabb.

Chorizopølse i nudlene kan anbefales

Legg merke til posen med sprøstekt løk i bildet øverst. Den er ikke dum og kan piffe opp også nudlemåltidet, eller fisken. Lite vekt og til en billig penge. Man trenger jo ikke en hel pose med seg heller.

Prøv sprøstekt løk på nudlene

I tillegg til insta-kaffe på helgeturer til fjells er også en pose og to med kakao og solbærtoddy med i sekken, eller kanskje en fancy kaffevariant. Nærbutikkene har gjerne et godt utvalg i slike hurtigvarianter. Er det kaldt og trist vær så er ingenting som smaker så godt som en varm kopp kakao eller toddy i teltet på kvelden før leggetid.

Rett-i-koppen-suppe er med på mine turer

Rett-i-koppen-supper er genialt synes jeg. Mine favoritter er ertesuppe, tomatsuppe og klar grønnsaksuppe. Her er det et godt utvalg i nærbutikken ofte. Rundt en tier koster slike poser. Et par slike er alltid med i sekken min.

Smør og litt krydderier er selvsagt også viktig å ha med seg i sekken for at måltidene skal bli smakfulle.

Har du et tips til meg om lettvint og billig turmat fra nærbutikken, så kommentér gjerne.

4 kommentarer:

Ståle sa...

En slager hos meg er å steke baconterninger og når de er stekt opp helle over pannekakerøre til baconbitene er dekket. Stekes på lav-middels varme og må snus minst en gang noe som kan bli litt lite elegant på et sparsomt møblert turkjøkken. Men smaken av tjukk pannekake med innbakt bacon og et dryss sukker på toppen kan virkelig redde en energitom kropp fra semi-koma resten av dagen.

For ordens skyld: Matretten er forsøkt servert til en meget kresen 10-åring som var svært fornøyd med måltidet.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Bra tips, Ståle! :)

Bård Halvorsen sa...

Ser du bruker axa havregryns porsjonsposer med kaldt vann. Jeg pleier å ha med denne og pakker om i unil glidelåsposer.koker vann og heller over. Venter til grunn har svellet ca 1 minutt og har på kanel,sukker og smørøye.
https://www.marked.no/mat/axa-havregrøt-rosin---vanilje

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Bra tips, Bård! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.