fredag 14. oktober 2016

Sørlandsuke


Det var ikke mye jeg så til sola den uka jeg var på Sørlandet nylig. Typisk. Hadde jeg holdt meg hjemme på Vestlandet hadde jeg hatt sol og skyfri himmel hele uka.

Ivrige hummerfiskere

Det var kun de to-tre første dagene at sola viste seg og varmet, deretter forsvant den bak skydekket som ble liggende over meg resten av oppholdet mitt lengst sør i landet, i Lindesnes. I tillegg til skydekket var det under hele oppholdet en kjølig nordøstlig vind som avsluttet siste døgnet med liten kuling i kastene, minst. Det var helt greit å pakke sammen fredag morgen da.


Med tanke på det kjølige gråværet jeg hadde så var det godt jeg også på denne hytteturen hadde bunkret nok og godt lesestoff. Romanverket til Michelet jeg hadde med meg har stått på leselista lenge nok nå syntes jeg. Fint lesevær var det jo.


En sportsfisker skylder alltid på noe når fisken ikke biter eller det er dårlig bett. Jeg skylder på været. Jeg fikk likevel en fiskemiddag og to, men stort mer er det ikke å fortelle.


Eller, jeg kan jo nevne at jeg tok inn hele to fjesinger på en tur jeg tok en dag forbi Spangereid. Det er ikke dagligdags at jeg får fjesing på sluk. To stykker på rad har jeg aldri opplevd i allefall.

 Fjesingen beit på møresilda i 10g

Giftpiggen på gjellelokket er tydelig


Det var sjøørreten jeg var mest på jakt etter, men den glimret stort sett med sitt fravær. En liten akkurat over minstemålet måtte dele steikpanna med to makrell i samme størrelse.


Det er langt mindre liv i skogen nå i oktober enn hva det er på vårparten. Da var det et virkelig yrende fugleliv rundt hytteveggen her. Nå så jeg stort sett bare endel meiser som flokket seg og endel trost, mye svarttrost. Grønnspetten kikket innom. Den trives i skogen rundt hytta og jeg har ofte observert den fra verandaen. Den er lett gjenkjennelig også på det karakteristiske skriket.


Ellers var det endel skarv å se og svaner, i tillegg til et par forskjellige måkearter som er vanlige her sør.

 Ungskarv?


Høstfargene var fine mange steder på Sørlandet nå, langt bedre enn på Vestlandet. Det er flott når skogen viser seg fram på denne måten, men snart er det borte. Snart seinhøst.


Dette ble 4. og siste turen ned på Sørlandet dette året. Neste tur blir utpå tidlig vår tenker jeg. Litt bedre vær og litt bedre fiskelykke håper jeg på da.

Jøtul'n varmet godt på kveldene på hytta i høst

2 kommentarer:

Anita sa...

Herligt blogginnlegg!!Likte alt sammen pluss bøkene!
Jeg leser Bodvars Saga av Vera Hendriksen.Enestående.Så artigt med den hakkespetten!Koser meg med bloggen din.Hilsen Anita

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar til innlegget, Anita! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.