søndag 28. august 2016

Søndagstur på Liervatnet i Sveio


Frank foreslo fisketur på søndag og Ally var aktuelt framkomstmiddel. Vi var begge fort enige om at Liervatnet i Sveio kunne gi en fin søndagstur i kano.

Klar for søndagstur på Liervatnet

Egentlig hadde jeg tidligere planlagt en fjelltur denne helga, men dårlig vær på fredagen før helga og en fotballkamp på Haugesund stadion lørdag kveld, som kom litt brått på, så ble det dagstur i stedet denne siste søndagen i august. Fjellturen får vente enda litt.

Frank og Kristoffer ligger foran

Frank og sønn, Kristoffer, var en time tidligere enn meg på Liervatnet. Blikkstille som det lå søndag formiddag. I halv titida seig jeg sakte utover retning Frank og Kristoffer som jeg så lenger øst på vannet.

Det blomstrer på Liervatnet


Med to stenger ute ble det en finfin rundtur nesten helt øst og så mot sør før vi tok landkjenning på holmen i sør. Her ble det lang lunsj med stekte pølser, ostesmørbrød og kaffe på bålet. Jeg hadde tatt med en sekk ved i kanoen.

Sørover Liervatnet


Fra holmen ble også første ørret landet. Ingen stor, men i rimelig godt hold. Den ble tatt på land. Rosa i kjøttfargen. Rimelig full mage med bl.a. en veps den hadde spist. Også noen flere kjenninger fra holmen ble det de timene vi slappet av der og fisket, men ingen flere på land.

 Fiske fra holmen

Fiske fra holmen

 Knappe 2 hekto stor var denne, men i godt hold

Kunne plukket mye sopp i dag, men lot det være

I firetiden var vi på vannet igjen og satte kursen nordover mot Lier og bilene som stod parkert der.


En fin og rund halvkilos ørret tok den svartlakkerte lillauren i 7g jeg hadde bak kanoen på vei nordover. Den ble rebelsk da den så kanoen og raste ut noen ganger, men jeg fikk den snart i håven. Lett som den satt på enkeltkroken lot jeg den gå igjen ut i det store Liervatnet. Satser på å ta den seinere en gang og da er den kanskje litt større.


Blir det en fin helg seinere i høst skal man ikke se bort i fra en ny tur hit i kanoen. Det er flott på Liervatnet!

4 kommentarer:

Anita sa...

Så flott blogg inlegg!Den fisketuren gav jo ett godt resultat.Er enig med deg om at det er finest å vandre i fjellet når det er oppholdsvær.Har selv tenkt meg en tur på Hardangervidda.Men venter på bedre vær.Ha det fint og takk for fint innlegg å se og lese hos deg
Hilsen Anita

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

Nå kjenner jeg at jeg får noe dårlig samvittighet for å ikke ha tatt i bruk Allyen i sommer.... Men men, neste år kanskje ;)

Aud sa...

Nydelige bilder!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer folkens! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.