søndag 14. august 2016

Møtte ei sur dame i dag


Ikke rart hun var sur der jeg holdt henne litt i rumpa, damen jeg møtte på fisketur i dag. Det skal ikke mye til. Hveste mot meg gjorde hun også. Typisk damer...


Finværet er på vei har meteorologene meldt i flere dager nå. I regnværet i morges dro jeg til et godt fiskevann. Væromslaget som jeg tydelig så komme i dag og som var meldt burde kanskje gi godt fiskebett.


Sola brøyt gjennom da jeg nådde fram og det var fisk bortpå ganske snart på sluken. Kort etter første kjenning satt også fisken. Ingen storing og den ble tatt på land. Synes snittstørrelsen i dette vannet kanskje har gått litt ned siste årene og da gjør det ingenting å ta opp noen av de minste. Denne var rundt to hekto antar jeg, men i svært godt hold. Det er gode forhold i dette grunne vannet.


Mye tyttebær også her fant jeg. Det ble noen munnfuller. Frokosten ble tatt utendørs på tur i dag. Smaker langt bedre da, både brødskivene og kaffen, som var tatt med på termos.


Utover den jeg fikk på land så hadde jeg mange kjenninger med fisk i vannet jeg besøkte i dag og mistet også flere. Et par av dem kan nok ha vært rundt halvkiloen. Får ta en tur tilbake hit seinere i høst.


På vei tilbake til bilen gikk jeg på nevnte sure dame. En slange, en hoggorm, og dame til og med. Hunnormene er mer brunlige som denne var. Rundt halvmeteren lang. Jeg holdt henne litt igjen i halen for å få noen bilder av henne. Hun likte det ikke og hveste mot meg.


Det er virkelig spennende å treffe på disse vakre skapningene, som disse ormene er. Jeg var kun desimeteren unna hodet hennes med kompaktkameraet, men hun holdt seg i ro de sekundene photoshooten varte. Takk skal du ha, damen.

Enda en, men mindre hoggorm, dame det også så jeg på stien nærmere bilen. Artig. To på en dag.

Hater å finne slikt ved fiskevannene!

Nå er det tilbake i hverdagen. Jobb i morgen. Det blir en overgang.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg trodde et øyeblikk at vi hadde vært på samme sted..........

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.