søndag 21. august 2016

Kort oppsummering av sommerens turer


Jeg er tilbake på jobb etter 7 uker fri i sommer. Det ble fine turer i sommer selv om ikke alt som ble planlagt sist vinter ble gjennomført som tenkt.

Sommerens store høydepunkt var nok den første turen, den gikk til Femundsmarka igjen og igjen sammen med trivelige fiskekompiser fra Haugalandet. I sommer skulle nemlig turen bli enda lenger enn fjorårets hadde vi bestemt oss for. To hele uker på tur, en skikkelig rundtur i nasjonalparken. Det ble 15 dager og 14 teltnetter. Fantastisk tur ble det i litt vekslende vær bør nevnes (se bildet øverst i innlegget)


7. juli tar jeg farvel med Frank og Johnny på Jonasvollen og setter kursen mot Røros for et par dager. Gjennom hele turen i Femundsmarka har jeg hatt litt vonde bein, spesielt høyrehælen. Noen dager såpass at jeg døyvet det verste med smertestillende. Ute igjen fra Femundsmarka kan jeg konstatere at smertene ikke hadde blitt verre enn da jeg startet inn. Det var et godt tegn, men jeg turte ikke å legge ut på to nye uker på tur som jeg hadde planlagt, nemlig en rundtur på Hardangervidda. Det ble derfor to døgn i Bergstaden på hotell med god mat og drikke, og beina høyt.

Jeg hadde et lite turalternativ nemlig, skulle jeg slite litt etter Femundsmarka og nå rykket det opp på lista. Etter to netter på Røros tok jeg turen sør til Synnervika ved Femunden. Herfra ble det tre døgn i Flensmarka, et naturreservat og område nord for Flenskampan på vestsiden av Femunden. Et nydelig område. Beina holdt bra med langt lettere sekk enn i Femundsmarka.


Ute igjen av Flensmarka setter jeg kursen vestover og hjem til Haugesund. En liten uke hjemme for reorganisering gjør godt, men så bærer det til fjells igjen, opp i Etnefjellene sammen med Per Andreas. Det var nemlig ingen kilosfisker blant fjellørretene jeg hadde fått så langt i sommer, men nå gikk turen opp til vannene oppunder tusen meter på fylkesgrensen. Der kunne det bli mulighet for nettopp kilosfisk.


Det ble ikke mange kjenninger med fisken høyt oppe i Etnefjellene i sommer, men én fin kom på land og den var også over kiloen. Det gjorde jo godt for selvtilliten.


Det ble en god uke hjemme etter turen i Etnefjellene. Det er alltid litt som må gjøres i heimen også på sommeren. I tillegg hadde jeg avtalt med TV-Haugaland om en tur med TV-opptak til en programserie som skulle sendes i august (programmet kan du nå se her). Det var moro å være med på selv om det ikke ble fisk på den turen. Min mor fylte også 75 i sommer og det måtte jo også feires.


Fredag 29. juli kom jeg meg endelig avgårde igjen til fjells. Jeg hadde lenge hatt lyst på en tur opp i Setesdal Vesthei og har sett meg etter et godt utgangspunkt for en rundtur der. Valget falt på Berg i Valle kommune i Setesdal. I regnværet bar det til fjells denne fredag ettermiddagen etter 4-5 timer i bil via Haukeli.


Det ble en flott tur tross litt vekslende vær her også. Seks dager var jeg på tur og var innom både Bossbu og Svartenut turisthytter og kikket. Alle nettene hadde jeg i telt. At jeg også her bikket kilosgrensa på fjellørret var jo virkelig prikken over i'en. Et fantastisk fint område som jeg nok kommer tilbake til en gang.


Siste dagen i Setesdalsheiene og på vei ned mot bilen møter jeg høljregnet. De siste kilometerne er jeg kliss våt og det er godt å komme seg i tørre klær og i bilen. Med mye vått utstyr og våte klær er en tur nedom hytta på Sørlandet et opplagt valg når jeg først er i Agder.

Jeg nyter en liten uke på hytta og tørker ut. Været er ikke mye å skryte av, ei heller fisket, men den ene dagen med solskinn hele dagen berges makrellmiddagen. Da kan jeg være fornøyd med sommerens hyttetur også.


Oppsummert da, så ble det 25 teltnetter i sommer, på fjellet. Det er ikke så galt det i mine øyne, selvom jeg hadde noen flere i tankene da jeg planla sommerturene i vinter.

Nå er jo ikke sesongen over ennå og det kan bli en fin høst, og den har jo begynt bra, det kan jeg ikke legge skjul på. Helgene skal utnyttes så godt det lar seg gjøre utover høsten. En tur opp igjen i Etnefjellene har jeg lyst til og det blir det uansett også seint i september da vi tar turen til Løkjelsvatnhytta med 30 elever, jeg og Per Andreas. Utover den turen så blir det nok en og annen med telt i sekken også. Det er mye som frister oppe i fjellene der.

Også en siste tur på Sørlandet står på planen, noe som er blitt en fin tradisjon. En uke i oktober er været bra satser jeg på. En tur eller to til med Ally håper jeg også på. Pakker ikke henne ned før nærmere november er planen.

Da krysser jeg fingrene for en fin høst og fine helger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.