onsdag 22. juni 2016

Fiskeutstyret i Femundsmarka


Det er snart avreise og det pakkes og pakkes. Hva skal med, hva skal prioriteres er det store spørsmålet, alltid. Fiskeutstyret er viktig!

Jeg sa jeg skulle komme tilbake til litt mer om fiskeutstyret som blir med på tur i sommer. Utstyret som får plass i og på sekken i Femundsmarka er avbildet nedenfor. Alt løst og smått får plass i fiskevesten, ellers blir det tre stenger på sekken.


Jeg tar med to haspelstenger. Den ene er ny av året og levert av Sølvkroken/Nordic Outdoor. Stang og snelle der er fra toppserien deres, en 4-delt Norse 9,6' stang med slukvekt på 5-20g. Flott stang som jeg nå får prøvd ut over en lenger tur. Den minner mye om Speedmaster 10'-stanga jeg har brukt noen år både i spenst og aksjon. Onyx 3000-snella er litt tyngre enn hva jeg er vant til av Shimanosnellene jeg har brukt i mange år, men føles solid og god. Det blir spennende å bruke den over en lenger periode, daglig. Den er satt opp med FINS Windtamer multisnøre i 0,10mm som Salar Sportsfiske leverer meg.

Haspelstang nr. 2 er en Speedmaster BX 270L, en virkelig god 9' stang med slukvekt på 3-14g. Til denne har jeg en Shimano Sonora 1000-snelle med FINS Windtamer i 0,10mm. Stanga er levert av Salar Sportsfiske.

Den billige fluestanga i aksjon på Laksefjordvidda i 2014

Fluestanga er et kapittel for seg selv, nemlig en 300-kroners 5-delt 5/6-stang kjøpt via finn.no. Snella som er med ble kjøpt for egne konfirmasjonspenger i 1985. Den fungerer utmerket. Et godt utvalg fluer og nymfer er med i egen flueboks.

Gode sluker i Femundsmarka

I fiskevesten har jeg to slukskrin med, der det minste inneholder småsluker på 4-7g og spinnere. Det største innholder sluker fra 10-22g. Et utvalg som nok er i største laget, men det er her det er aller vanskeligst synes jeg, å prioritere. Dobbelt med av de beste slukene, de som har fungert godt tidligere. Det vil være krise å miste den beste og ikke ha i reserve. Vi skal fiske mye og da er dette viktig.

Ellers i fiskevesten er det med fiskevekt, fortomsmateriale, svivler med hemper, ekstra spole til Shimanosnella, fluedupp, Attraqua røyeagn, ekstra enkeltkroker, m.m.

Flere har spurt meg om det er nødvendig med fiskevest med på langtur. Neida det er det selvfølgelig ikke, men den er svært praktisk, synes jeg. Den store rygglommen rommer bl.a. både anorakk og mat til en dagstur. Som en liten ryggsekk. Da er alt samlet lett tilgjengelig på kroppen. I bruk ute er det også  plass til myggmiddel og solkrem + fyrstikker og litt førstehjelpsutstyr m.m. Den praktiske bruken trumfer altså den ekstra vekten her.

Fiskeutstyret til sammen inkl. vesten har en vekt på i underkant av 3 kg. Sikkert en kilo halvannen for mye for mange, men i min sekk prioritert. Jeg tar ikke med håv i Femundsmarka. Sjanser på at jeg berger storfisken med "monsen-grepet".

1 kommentar:

Unknown sa...

Hi Bjarne, Thanks for this great article. It made me curious about spoons. I try my hybrid fly fish spinner first: http://ministryofmicrofly.blogspot.com/2016/07/special-project-fly-fishers-spinner.html

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.