lørdag 21. mai 2016

Sveioørret i dag


Tidlig opp i dag for en tur med fiskestanga. Turen gikk nordover over kommune- og fylkesgrensa. Til Sveio.


Det er flere fine fiskevann i Sveio der det er mulig å fange ørret av pen størrelse. Jeg vet om flere slike fiskevann og i morges gikk turen til et av dem. Jeg har vært der mange ganger før og fått fin fisk.


Jeg dro tidlig da det var meldt gråvær utpå dagen. Var framme før 09. Frokosten tok jeg ved bredden av vannet. Fantastisk nå å være ute. Et yrende fugleliv i skogen lager liv og røre. Mai er en flott måned slik sett og når det gjelder ørretfiske så kanskje den beste måneden her på mine kanter av landet. Det har jeg nok nevnt før her på bloggen.


Allerede på 3 kastet var det kjenning. Først litt smånapping i sluken. Jeg gjorde et tilslag uten hell, men stoppet innsnellingen og lot sluken synke et sekund. Der var den bortpå igjen, men sitte ville den ikke. Et par sekunder etterpå hogger fisken skikkelig til og nå sitter den.


En fin fight blir det og det går flere minutter før jeg får ørreten over håvkanten. Et flott eksemplar av Salmo trutta. Jeg veier den i håven og vekta viser 995g. Trekker fra 235g som håven veier, ja så havner fisken på pene 760g. Det er fin ørret!


Etter et bilde og to på håven (som har gummiert nett), så får ørreten svømme ut igjen i vannet. Den legger fint på svøm utover mot dypet. Neste gang er den nok litt større. Det er gode næringsforhold for fisken i vannet her.

Ørreten får svømme ut igjen

7g Møreungen er fast med i slukskrinet mitt

Det går over en time uten fast fisk. Jeg skifter sluk flere ganger. Har et par kjenninger og noen solide napp, men å sitte vil ikke fisken. Jeg setter til slutt en av de modifiserte, svarte slukene på. Denne tok fjellørreten sist helg og har en svært fin gange i vannet synes jeg. Kanskje kan den minne om en stor stingsild som finnes i vannet her. Med enkeltkrok på har sluken en mye friskere og ledigere gange i vannet enn med en tyngre treblekrok slepenes bak. Det er sikkert.

Denne er en god fiskefanger!

Den andre ørreten er på

Etter et par kast med den svarte sluken så er det endelig fast fisk på igjen. Ørreten som er på gir en durabelig fight, og denne gang får jeg filmet litt av kampen. Den gir seg nemlig ikke uten skikkelig motstand, ørreten på rundt halvkiloen som jeg anslår den til.
Endelig i håven så rister den fort av seg sluken. Også denne ørreten får friheten tilbake. Hadde den vært mindre så ville jeg nok tatt den på land. Litt kultivering kan dette vannet ha godt av. Kan være lurt å ta opp noen av de minste.
Det blir med de to ørretene i formiddag. På vei hjem er det et par små dråper i lufta. Det skal komme mer utover dagen er det meldt. Like greit å komme seg innendørs. Det ligger jobb og venter på spisebordet i stua. Rettebunker.

3 kommentarer:

Anders sa...

Hei, er det en spesiell type krok du benytter, eller er det vanlige markkroker?
Og hvilke størrelse synes du passer best? Varierer du str. ut ifra størrelsen på sluken ellers?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Anders!

Godt spørsmål. Jeg bruker en dedikert Owner-krok med stort øye. Kroken er i str. nr. 2. Jeg får de fra Salar Sportsfiske: http://www.salarsport.no/produkt/tilbehor/kroker/enkelkroker/owner-s-61-slukkrok-enkel Bruker disse både til ørret og sjøørret. Nei, bruker samme størrelse uavhengig av slukstørresle. Anbefales gjerne! :)

Aud sa...

Ja, det var fin ørret :-)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.