søndag 1. mai 2016

Deilige mai!


Endelig er mai her! Kanskje den beste måneden for ørretfiske her på Haugalandet. Det ble en virkelig fin start på denne måneden, for i dag var det skikkelig drag i snøret til slutt.

Det var meldt sur vind utover dagen i dag og da la jeg i vei rimelig tidlig for å unngå det verste. Med sola midt i mot satte jeg kursen først østover mot et vann det var noen år siden sist jeg fisket i. Det skal finnes fin fisk i vannet er det sagt. Nå tok jeg en ny tur.

Her skal finnes fin ørret

Jeg valgte en ny sti ned til vannet nå enn hva jeg gjorde for noen år siden sist her. Sti og sti, fru Blom, heller rådyrtråkk. Rådyr så jeg, samt mye spor etter dyra. Terrenget her er ideelt for hjortedyr. Småkupert og mye krattskog.

Denne fikk svømme ut igjen

På andre kastet satt ørreten. En fin, nesten halvkilos var snart i håven. Den tok den svarte modifiserte møresilda. Dette lovet i grunnen godt, men det var faktisk første og siste fisken jeg hadde kjenning med i dette vannet i morges. Jeg prøvde mye av innholdet i slukboksen, til og med julepynten. Det var ikke mer liv uti der og etter en times tid uten mer kjenning tok jeg samme vei tilbake gjennom skogen mot bilen, på rådyrtråkkene.

Jeg la så kursen mot et annet vann det var en stund siden jeg hadde besøkt. Aldri fått fisk i vannet, men sett pen fisk der. Et ganske djupt vann som ligger litt krøkkete til. Litt klatring og kaving gjennom kratt og ur må til for å komme fram til dette vannet.

Nesten musører på bjørka flere plasser nå

Jeg har kjenning ganske snart på en 7g møreungen i kobber og rødt inne i ei lita vik. Så går det en halvtime uten kjenning. Etter flere slukbytter er det dags for Aura Flake-sluken i 12g, gromsluken, modifisert med et øye. Den har gitt fine fangster tidligere.

To kast inn ei vik så kjenner jeg fisk i andre enden. Denne kjennes pen og den vil ikke inn til land med det første. Jeg tipper kilosfisk. Den gjør et par solide utras og 1000-snella fra Shimano gir ut snøre så det synger. Bremsen er perfekt satt kjenner jeg.

Den tynget godt i håven

Etter fem minutter glir middagsørreten over håvkanten. Jeg var bestemt på at denne skulle bli med hjem. En flott kubbe av en ørret. Rund i buken og brei over ryggen. I perfekt kondisjon. Vekta viser 1,45kg.

En god fiskefanger den sluken. Legg merke til enkeltkroken.

1445g viste den digitale fiskevekta at denne veide

En perfekt start på mai dette. Nå går vi inn i en fin periode. Satser på første fjelltur snart også.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Flott ørret det ja, men hvor?? :-) :-)

Birtes tur- og ideblogg sa...

FAntasktisk!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer. Kan dessverre ikke si hvor den fine ørreten ble tatt. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.