søndag 10. april 2016

Årets første kanotur og første teltnatt


Værmeldingen for helga meldte skiftende bris. Det er ofte kanovær på mine kanter av landet, spesielt nå på våren. Det ble et døgn på Liervatnet i Sveio denne helga.

Ally ble montert sist fredag og var på taket på bilen lørdag formiddag. Litt over 11 tok jeg første padletak utover den blanke vannflaten på Liervatnet. Etter hundre meter måtte jeg riktignok snu mot land igjen. Hadde glemt speilreflekskameraet i bilen. Når man er ivrig etter å komme utpå skjer jo ofte slikt.


Jeg padlet med to stenger ute rundt hele vannet, dette nest største vannet i Sveio. Jeg dro riktignok ikke innom hver eneste vik, men fikk med meg hovedbassenget på rundturen.


I sørenden fant jeg teltplassen og bålgrua ledig da jeg gikk i land på holmen. Ikke et napp hadde jeg hatt fram til dit. Litt kaldt vann ennå, men et forsiktig vak hadde jeg sett på rundturen rundt vannet. Da er det håp.

Middagen er snart klar


Teltet ble satt opp med en 3x3m tarp under bunnduken. Fuktig i bakken etter regnværet de siste dagene. Tarpen gir tørrt fortelt og mindre kondens.


Utpå kvelden, ikke lenge før solnedgang, tok jeg kanoen og padlet inn ei vik og kastet med 9-fots stanga fra kanoen. Da ble det fisk, endelig. Denne vika gir som regel kjenning eller fangst. Så også på denne turen. En vårkald, men kjempende halvkilos ørret var snart i håven. Den hadde tatt Aura Flake-sluken på 12g. Den i kobber og rød. En virkelig god ørretfanger den sluken, som jeg også har montert et øye på. Jeg fisker den med enkeltkrok.

Halvkilos i håven

Den er mørk, ørreten her


Ørreten fikk friheten tilbake etter noen fotos. Jeg hadde nok mat med i sekken på denne turen og trengte ikke fiskmat.

Den nye stanga fra Sølvkroken og nysnella er montert opp

 Den kjempet godt


Seinere på kvelden, hører jeg en fisk som er oppe ikke langt fra leirplassen. Innenfor kastelengde. Nystanga fra Sølvkroken er montert opp og jeg legger slukkastet like til side for der fisken vaket. Tre sekunder etter er den på. Etter en liten kamp er ørreten i håven. Den sitter lett på enkeltkroken på Lillauren og får friheten tilbake ganske snart. Ingen stor, litt mindre enn den første.

 Snart musører på bjørka


Det er et yrende fugleliv i området her på denne årstiden. Alle skal tydeligvis høres. Lurer på om det ikke også var hønsehauken jeg hørte ved et par anledninger inne fra skogen. Havørna så jeg flere ganger. Da sola gikk ned dukket også mine venner, flaggermusene opp. Jeg så tre stykker samtidig. Lurer på om de ikke holder til på holmen de også.


Etter solnedgang kryper gradestokken fort nedover. Det er godt å få på seg dunjakka. Rundt halv elleve er jeg i soveposen. Godt fornøyd med dagen.

Villmarkskveld i Sveio der fisken vaker rett utenfor leirplassen


Det er frost på natta. Et nødvendig ærend i bare underbuksa i sekstiden er kjølige greier og jeg er snart tilbake i soveposen. Der blir jeg værende til rundt halv ti. Da har sola fått varmet opp litt ute og morgenbålet kan fyres.


Blikk stille vann på vei hjemover. Like før Lier, der bilen var parkert, er det et kraftig drag i den ene stanga jeg hadde ute. Mulig det var fisk bortpå der. Det var ikke mer liv.


De siste hundre meterne kommer en kjølig nordlig bris i mot meg. Hvis den fortsetter utover dagen, slår det meg, var det kanskje likegreit ja, å vende baugen hjemover.


En flott, første kanotur og teltnatt gjennomført. Håper det ikke blir lenge til neste tur nå.

5 kommentarer:

Fjällripan sa...

Riktigt härliga bilder som får mej att längta ut! :)

Aud sa...

Ser ut som en fin tur :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for de hyggelige kommentarene, jenter :)

Jon Arne Strand sa...

jeg bruker stort sett føttene på tur, men disse innleggene dine om kanoturer inspirerer meg. Jeg vil ha flere ut på tur, men kanskje man også skal få flere ut på kanotur?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Jon Arne!
Kano er fantastisk fint å dra ut med på tur, det være seg en kort liten padletur, eller på overnattingstur med masse god komfort med. Å kunne variere friluftslivet mitt med bl.a. kano er herlig og gir meg flere alternativer når helga nærmer seg eller langturer planlegges! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.