lørdag 26. mars 2016

Fin påske på Sørlandet


Det ble en god uke på Sørlandet denne påsken, tradisjonen tro. Mye fint vær, men også en gråværsdag. Uansett en finfin hyttepåske ved sjøen.

Flere av påskedagene var slik som dette

Det ble flere turer med fiskestanga, men ikke så mange som vanlig er. En saftig forkjølelse har vært dempende på turlivet de siste ukene. Den vil ikke slippe taket og er med meg hjem igjen også, men nå kjennes den på vei ut. Håper det.

Fin kveld på Sørlandet i påsken

Fisketurene gav ikke mye fangst på Sørlandet denne påsken, men én virkelig pen ørret ble det i hvert fall på land. Over to kilo er ikke dagligdags her i gården. Den gav mat både til meg og naboen, som fikk halve. Jeg fikk to fine måltider ut av min halvpart. Finfin kvalitet på fisken som hadde magesekken full av børstemark.

Endelig i håven (foto: profisker.no)

2265g var den nøyaktige vekta

Artig også at fisken beit på min modifiserte, svarte møresild. Den kan jo både ligne en mørk, liten kutling eller en børstemark i farta.

Den tok på 10g møresild med enkeltkrok

En annen fisker er også ute

Med færre fisketurer enn vanlig så ble det desto flere bøker å lese. Jeg hadde et godt utvalg med meg sørover. Gjennom vinteren så fylles boklageret opp og mange timer ble benyttet på terrassen i finværet med god bok og god drikke. Herlig det også.

 Påskemat

Disse ble lest i påsken og kan anbefales

Det er også herlig å se naturen våkne opp etter vinteren. Et yrende fugleliv i skogen nå og fra hytta hadde jeg utsikt flere ganger til flokk på flokk med gjess i plogformasjon nordover. Hundrevis til sammen.

 Ørretmåltid på terrassen

Flokk på flokk med gjess på vei nordover

At den verste vinteren har gitt seg så jeg også på flåtten som er våknet til liv igjen og sitter klar på stråa og venter. Blodtørstige, små, ekle skapninger. Jeg har gått fri for flåttbitt denne påsken kan det se ut som. De fleste dagene på tur gjennom skogen brukte jeg buksa jeg fikk fra Sølvkroken i fjor. Mulig den hindret noen fra å finne veien til bar hud.

 De sitter og venter på stråa


Nå blir det trolig ikke tur nedover igjen før til høsten.

Toppbildet i dette blogginnlegget er fotografert av profisker.no.

3 kommentarer:

Padlemia sa...

Fy flate så disgusting. Imponerende å drive så aktivt friluftsliv der de der smådjævlene der finnes.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jepp, de er ikke pene, flåttene. Viktig å ta forholdsregler i flåttområdene i Norge. I skogen her bruker jeg også høye gummistøvler + obligatorisk flåttsjekk når jeg kommer innendørs igjen.

Unknown sa...

Gratulerer med hinsides pen sjøørret! Vel unt.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.