onsdag 16. mars 2016

Endelig er våren her!


Våren er her! De første brunørretene er landet i ettermiddag. For en deilig følelse det er. Vi er i gang og det er utforbakke mot den beste årstiden.

Lykken i dag var at jeg kunne dra tidlig fra jobb og halv to parkerte jeg bilen kort fra et av mine favorittvann. 12 herlige plussgrader viste termometeret. Nesten det dobbelte av hva det viste da jeg dro fra by'n 20 minutter tidligere.

Første brunørreten i år

Det var deilig å komme ut i dag. En tung forkjølelse har hatt bolig i kroppen en god stund nå og det har blitt lite utendørsaktiviteter de siste ukene. Forkjølelsen har ennå ikke sluppet taket, men den har blitt litt bedre siste dagene så i dag måtte jeg bare ut. Jeg trengte luft.

Herlig ettermiddag ved et av favorittvannene

Den første ørreten var på allerede på tredje kastet med fluestanga. En saftig montananymfe var tradisjonen tro påmontert fortommen på fluestanga. Den nymfa ble det kilosørret på for nesten nøyaktig ett år siden, akkurat i dette vannet, på samme plass. I dag ble det ingen store, men derimot 4 på fluestanga og nevnte nymfe. Den største nesten halvkiloen.

Middagen ble tatt ute i dag. Denne var god!

Det ble mange napp og kjenninger også og på slukstanga ble det til slutt 4 på land. Det var den svarte møresilda som gav best resultat på sluk i dag. Siden all ørret i dag var under halvkiloen ble alle tatt på land i kultiveringsøyemed. De ble alle servert havørna jeg så svevende over meg en periode.

7 på land. En til ble tatt på vei hjem.

Det er bare å hive seg rundt nå på sørvestlandet. De grunne vannene er våknet til live. Det er bevist i dag.

2 kommentarer:

Aud sa...

Så fint og vårlig det ser ut :-)

Birtes tur- og idéblogg sa...

Oj; så flott! Jeg gleder meg til jeg kan starte fiskesesongen men fortsatt er det for mye snø! God påske!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.