torsdag 10. desember 2015

Nytt i bokhylla


Jeg tror jeg har fått i bokhylla en av de aller flotteste bøkene som er kommet ut i år, ja på mange år kanskje, med natur og villmarkstema. Dette er et bokverk som hyller en av de flotteste nasjonalparkene i Norge, nemlig Børgefjell.

Da jeg ble kjent med at boka var i trykken i høst var jeg snar om å hive inn en bestilling direkte fra forlaget, Embla Forlag.

Innholdsfortegnelsen forteller hvor turen går i Børgefjell

Med boka endelig i hus oppdaget jeg at dette, ja denne boka, blir det rift om. For makan til bok! Det er naturfotografene og fjellvandrerne Steinar Johansen og Kjartan Trana som er skyld i dette praktverket. Det er sjelden jeg ser så mye bra naturfotografi samlet mellom to permer som her. At alt er fra Børgefjell nasjonalpark gir meg nesten frysninger nedover ryggen. Det er virkelig svært høy klasse over bildematerialet i boka fra et natur- og villmarksområde jeg er blitt svært glad i og som jeg skjønner jeg har mye, mye mer å utforske av. Boka er nesten skremmende god reklame for denne nasjonalparken.

Smakebit fra boka

Mellom alle de praktfulle bildene finnes korte og lengre tekster av forfatterne om de forskjellige områdene av parken og tekster om dyrelivet OG folkelivet man kan oppleve der.

Boka har både sørsamisk og norsk navn, Byrkije / Børgefjell og er et samarbeid mellom naturfotografene og Børgefjell Nasjonalparkstyre, samt Lierne Nasjonalparksenter.

Smakebit fra boka

I etterordet skriver forfatterne og naturfotografene bl.a. ..."Vi ønsker at flest mulig skal se denne storheten. At flest mulig skal sette pris på den rikdommen som finnes i urørt natur." Det ønsket tror jeg de får oppfylt etter denne utgivelsen. Denne boka om Børgefjell er jeg sikker på vil selge ut førsteopplaget og finnes under et utall av juletrær i år.

Smakebit fra boka

Er du glad i Børgefjell, villmarksliv, fjellfiske og teltliv, ja da er dette absolutt boka for deg! Mer enn 250 sider vakker natur mellom permene. Kan ikke anbefales sterkt nok!

Følgende er hentet fra forlagets presentasjon av boka:

Praktboka om Børgefjell/Byrkije tar deg med på en fabelaktig rundtur i Norges nest eldste nasjonalpark. I mange år har naturfotografene Kjartan Trana og Steinar Johansen trålet vår nest eldste nasjonalpark på kryss og tvers.

Bli med på tur; opplev landskapet, fugler og dyr, fiske og jakt,og ikke minst folkene som har sitt virke i parken. Etter den innledende bolken, starter turen oppe ved Golvertind helt nord i parken - og fortsetter langs østsida nedover til fjellene sør for Orvassdalen, for så å sette kursen vestover mot Namsvatnet. Her tas det flere avstikkere innover i desentrale områdene før ferden fortsetter mot Namskroken, som markerer det sørvestlige hjørnet av parken. Derfra går ferden igjen nordover, for så å avsluttes med en sammenhengende tur langs hele den sentrale høysletta. Nasjonalparken er et kjerneområde for sørsamisk reindrift. I boka møter du noen av dem som har sitt liv og virke her inne, og håpet er at dette vil tilføre fjellopplevelsene en ny dimensjon.

Boka er utgitt i samarbeid med Børgefjell Nasjonalparkstyre og Lierne Nasjonalparksenter.
ISBN: 978-82-92577-86-8

Er du interessert i annet stoff om denne flotte nasjonalparken? Ta en titt bak disse lenkene:
helgetur.net - på tur i natur og kultur på Helgeland
Kjell Iver Johansen
Kjartan Trana's fotoblogg
90 dager på loffen i Børgefjell

Stoff fra denne bloggen:
Børgefjell
Børgefjell 2012
Børgefjell 2013
Børgefjell 2015

2 kommentarer:

Aud sa...

Godt gavetips :-)

Kim Log sa...

Jeg lånte denne på biblioteket, og kan bare si meg helt enig med den positive omtalen. Bildematerialet i boken er av ypperste klasse med mine amatørøyne iallefall.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.