søndag 11. oktober 2015

Formiddagstur i Sveio


Det ble noen timers fisketur i formiddag. Turen gikk over kommunegrensen til et vann i Sveio.

Helt stille vær da jeg kom fram og flere fisk viste seg i overflaten. Likevel gikk det en god time før jeg hadde kontakt. En gyteklar røye viste stor interesse for sluken og fulgte med helt inn mot land flere ganger, men den ville ikke ta skikkelig. Ikke noen stor fisk, rundt 3-4 hekto kanskje.


En halvtime senere hogger det til langt utpå og jeg kan snart håve en pen ørret som jeg veier til 630g. Den tok på en liten 4g sluk, røyesluken min.


Ørreten fikk svømme ut igjen. Hadde den vært under halvkiloen hadde jeg tatt den opp med tanke på litt kultivering.



Etter ørreten ble det ikke noe mer kjenning og jeg trakk hjemover igjen. En fin tur i dag. Tilbake neste helg kanskje, for å se om røyene er mer i siget på grunna. Sjekke røyvarpet.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Er det lov å spørre hvilket vann dette er ?:) har vert på jakt etter vann som kan huse røye på vestlandet :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Dessverre kan jeg ikke si det, men et vann i Sveio som er kjent blant røyefiskere lokalt er Nesavatnet. Vigdarvatnet har også en stor røyebestand. Liavatnet mellom Nesavatnet og Vigdarvatnet har også røye.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.