fredag 4. september 2015

Trær i naturfag


Det kjekkeste med naturfag er når vi kan være ute synes jeg. Jeg er stort sett grønt utdannet for mange år siden.


I dag tok jeg de to klassene mine med ut i nærskogen, kort fra skolen, for å bli kjent med noen trær. Jeg synes alle bør kjenne navnet og kunne noen av de vanligste trærne vi har rundt oss. Det er aldri feil.

Er det bøk?

Lønn (platanlønn) og rogn

I dag startet vi med å kikke på de to vanligste bartrærne vi har. Vi så på forskjellene på disse og så var det inn i skogen å finne forskjellige løvtrær ved å se på blader og bladformer.


Flere av løvtrærne som vokser i nærskogen vår er såkalte varmekjære, som stort sett kun finnes sør i Norge, der vintrene er milde, men vi fant også et par løvtrearter som man kan finne over store deler av landet. Disse tåler kalde vintre og kan finnes også langt opp på fjellet.


Nå gjelder det å huske de ulike artene. Flere av disse kan dukke opp på prøven i naturfag før høstferien.


Av løvtrær i dag så ble det funnet lønn (platanlønn), bjørk, bøk, blodbøk, ask, rogn, gråor, alm, hassel, lind, eik og den eviggrønne kristtorn.

Neste fredag blir det kanskje fisketur?

NB! Husk å klikke på bildene for større versjon!

2 kommentarer:

Aud sa...

Det er så mange arter innenfor samme familie, så det er mye å finne ut av :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Men det er jo artig da :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.