lørdag 23. mai 2015

Mer turfrokost


Turfrokost har vært tema før her på bloggen. Det gjelder nemlig å finne noe som fungerer godt, pakker lite, gir energi og som ikke minst frister på morgenen.

I hverdagen spiser jeg sjelden frokost. Det blir stort sett en kopp kaffe på morgenen før første måltid inntas ved lunsjtider. På jobb er det medbrakt matpakke.

På tur derimot har jeg i mange år forsøkt å finne den optimale turfrokosten jeg kan fristes av, som er kjapp å stelle i stand og som ikke stjeler mye drivstoff/gass. Viktige momenter hos meg.

På lengre turer har jeg derfor noe ulike frokostalternativer i starten av turen. En matpakke eller tre hvis jeg har startet hjemmefra, men er det langturene sommerstid det er snakk om er det gjerne med en pakke polarbrød og en tubeost som kan utgjøre noen frokostmåltider, gjerne de første dagene. Knekkebrød har også vært med og fungert på samme vis. Knekkebrød har også vært et lite lunsjalternativ hos meg.

Havregrøt med tørrmelk og solfrokost i Ifjordfjellene

Bildet over viser et frokostalternativ jeg ble fornøyd med sist sommer i kombinasjon med nevnte polarbrød og tubeost. Polarbrød som frokost mest de første dagene på tur og deretter overtok havregrøt med litt solfrokost over. Eller jeg kombinerte litt annenhver dag disse måltidsalternativene. Fisk ble også brukt i kombinasjon med polarbrød i fjor sommer.

Fjellørret på polarbrød i Ryfylkeheiene

Havregrøten på bildet øverst inneholder tørrmelk. Jeg spiser den mest kald, bruker altså kaldt vann i den. Dette har jeg funnet ut fungerte fint med et sukkerdryss over,samt solfrokost og gir fin energi.

Av mengde for en ok frokost må jeg ha to av havregrøtposene på bildet øverst sammen med et dryss solfrokost (20-30g). En slik Axa-pose inneholder 50g havregryn og tørrmelk. 100g til sammen altså. Kun disse to posene gir da 1550kJ/370 kcal, for dem som teller slikt. I tillegg kommer jo energien fra solfrokosten og sukkeret. Uten å ha regnet på det, rundt 600 kcal tilsammen alt i alt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.