tirsdag 23. september 2014

Helt enkelt - enkeltkrok!


Jeg har tidligere her på bloggen argumentert for bruk av enkeltkrok på slukene til sjøørretfiske. I år har jeg også mer og mer gått over til enkeltkrok også på slukene til ferskvannsfisket jeg bedriver.

Mer og mer av erfaring ser jeg at dette er lønnsomt både fiskehelsemessig, om fisken skal gjenutsettes (C&R), men også at jeg setter meg langt sjeldnere fast. Og gjør jeg nettopp det, så er det lettere å komme løs igjen. Enkeltkroken er noe mykere enn stive treblekroker og gir lettere etter og sluken berges.

I sommer så brukte jeg kun ferskvannsluker med enkeltkrok på bl.a. Laksefjordvidda. Der opplevde jeg et virkelig godt fiske en periode. Slukene øverst i innlegget her (i 12g størrelse) gav desidert mest fangst av både ørret og røye inne på vidda. Også mine modifiserte, svarte sluker gav fangst i Finnmark i sommer.

Dollajavrerøya har tatt favorittsluken påmontert enkeltkrok

Røye fra Gurteluoppal har tatt modifisert sluk med enkeltkrok

Jeg opplever at slukene "svømmer" lettere og friere i vannet med enkeltkrok. De blir ikke så baktunge og får en livligere gange. Mindre rusk og rask blir det også på kroken, med enkeltkrok. Jeg kan ikke si å ha opplevd å ha mistet fisk pga. overgangen til enkeltkrok, men noen statistikk har jeg ikke på dette. Jeg opplever at enkeltkroken jeg bruker har svært gode krokingsegenskaper (legg merke til formen). De er også svært skarpe og holder lenge synes jeg.

Etnefjellsørret tatt på modifisert sluk og enkeltkrok

Jeg bruker dedikert enkeltkrok til slukene mine med stort "øye". Det er Salar Sportsfiske som leverer meg disse. Owner S-61 er betegnelsen å bestille der. Jeg bruker den i str. 2 både til sjøørret og ferskvannsfisket. Fungerer aldeles utmerket og anbefales på det sterkeste. Du får til og med bedre samvittighet.

PS. Salar Sportsfiske er en av hovedsponsorene på bloggen og leverer meg alt av utstyr til sportsfisket.

9 kommentarer:

Anders sa...

Virker lurt dette. Vurderer sterkt å gå over til enkelkrok neste sommer. Takk for tips:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det er lurt! Det lover jeg! :)

Randulf Valle sa...

Interessant. Jeg er imidlertid skeptisk til om enkeltkroken tåler virkelig stor fisk. Det blir relativt stort moment i forhold til en liten trippelkrok.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Der er du inne på noe, Randulf. Jeg har ikke større fisk enn 3-4 kilos torsk på slik enkeltkrok til nå. Finnmarksrøyene og ørretene dine er vel større tenker jeg. Kanskje noen som har forsøkt denne kroken på større laksefisk enn meg som kan opplyse oss? Mitt inntrykk er i allefall at den takler stort press. Kan tilføye at en ekstra splittring mellom sluk og enkeltkroken ikke er det dummeste, noe jeg ofte bruker til sjøørreten.

Jostein sa...

Hva heter den øverste av de to slukene på bildet? Jeg sliter også med krokingseffektiviteten. Får ofte bare 1 av 3 fisker på land. Bruker ikke tilslag. Har prøvd det men erfart at krokingseffektiviteten bare blir dårligere, DVs at jeg røsker kroken ut av kjeften på fisken. Hva er din erfaring på dette? Bruker du tilslag og hvor kjapt og hardt setter du det?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Glemte å fortelle at den øverste sluken selvsagt er noe modifisert. Det er en Aura Flake med et pålimt øye. Den fungerer bedre med øye enn uten har jeg funnet ut.
Jeg kjenner meg ikke helt igjen i dine erfaringer. Jeg gir ikke veldig tilslag, men kanskje heller løfter stanga som et mothugg. Disse enkeltkrokene er sylkvasse og med mindre mothake enn treblekrokene som gjør at de enklere trenger inn.

Anonym sa...

Enkeltkrok er definitivt mye mer fiskevennlig enn treblekrok dersom man bedriver C&R, jeg har fått mang en småørret som har fått såpass alvorlige skader av treblekroken at det var uaktuelt å sette dem ut igjen. Jeg er kommer likevel ikke til å prøve dette selv. Mine erfaringer er at jo flere kroker som sitter fast i fisken jo større sjans har man for å berge den. Jeg har også erfart at jo større treblekroken er (opp til en viss størrelse selvfølgelig), jo bedre sitter fisken. Dersom jeg synes at sluken er utstyrt med en litt pinglete treblekrok, så bytter jeg ut til en større og kraftigere treblekrok.

Arne Lunde sa...

Hei Bjarne takk for fantastisk blogg. Har byttet til enkeltkrok på noen sluker, det fungerer meget bra setter ikke så mye fast lenger Takk for tipset!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig tilbakemelding, Arne :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.