mandag 21. april 2014

Tidlig ut i dag


Like over seks i morges var jeg og Ally på vei nordover igjen. Mot Sveio denne gang også. Det er mye ugjort vann der nord.

Siste dag i påsken måtte utnyttes maksimalt. Derfor så tidlig avgårde. Har litt annet som også krever litt tid for tiden og da er det greit å dele dagen slik. Tidlig på plass i Sveio og i kanoen før soloppgang.



Jeg har vært mye rundt i Sveio på tur opp gjennom årene, denne sørligste Hordalandskommunen. Kommunen har mange fine fiskevann, men jeg er ennå ikke halvveis når det gjelder å forsøke fiskestanga i alle. I mange vann finnes fin fisk og det er gjerne de man vil oppdage. I dag skulle et par nye utforskes, noen vann jeg lenge har tenkt på som ligger et stykke fra vei. Letteste atkomst var med Ally.



På vei over med Ally hadde jeg en sluk ute bak. Det tok ikke lange tiden før en fin, liten ørret var på i det sola steig opp over horisonten i øst. Et par-tre hekto antar jeg. Den fikk svømme videre.


I et innos ble Ally parkert og dagstursekken kom på ryggen. Nå var det ukjent terreng. Ergerlig oppdaget jeg at kartet hadde jeg glemt. Ikke så farlig i grunnen siden jeg lenge har hatt dette området på papiret. Jeg visste hvor jeg skulle.


Jeg fikk med meg siste del av en orreleik på avstand. Så ikke fuglene, men de var godt hørbare på myra på andre siden av et vann. Jeg tok også opp en orrhane i et kratt jeg kavet meg gjennom.

I første vannet jeg forsøkte tok det litt tid før første ørreten var på. Hadde et par napp på en svart tolvgramssluk med glitter, men de ville ikke sitte. En rød og kobber derimot, med glitter denne også, og et pålimt øye, den ville de ha i dette vannet. Tok inn tre-fire fisk, hvor den største var oppunder halvkiloen.

Dagens mål i sikte


Det er en fem-seks vann i dette området og ingen merkede stier å snakke om. Kun noen tråkk kom jeg over. Jeg liker slike områder som gir litt villmarksfølelse, men ikke mer i dette området enn at trafikken fra riksveien var å høre når trekken stod fra øst i dag. Spor av hjortedyr var det nok av i området, men noen syn av dem ble det ikke.


De likte den sluken, en modifisert Aura Flake i 12g

Alle fikk svømme videre i dag

Litt villmarksfølelse får man fort her inne

Jeg tok en rundtur rundt det største vannet her inne med fiske fra nes til nes. En snartur innom et par av de andre vannene ble det også, men ikke så mye fiske her. Det ble en kilometer fram og tilbake inne krattskogen også, da jeg oppdaget at jeg manglet to-tredeler av fluestanga som var festet på sekken. Jeg fant til slutt de manglende delene akkurat i et furukratt jeg hadde slåss meg i gjennom tidligere.



Nå lurer du sikkert på hvor disse vannene er? Jeg skal ikke være så veldig hemmelighetsfull denne gang. Du finner dem sør for "Paddeveien" i Sveio. God tur og skitt fiske!

En kort arbeidsuke nå før nye fridager. Til helga blir det trolig første fjelltur. Det er alltid stas!

7 kommentarer:

Rasmus sa...

Takk for en strålende turblogg!

Litt off topic her, men har med fornøyelse lest om dine turer på Hardangervidda, og tenker selv å dra med samboeren på en ukes tur med utgangspunkt fra Tynnhølen.
Satser på å fiske i små og store vann i retning Nordmannslågen.

Har ikke vært i området før så jeg lurer på hvor mye gass du beregner på en uke for to personer? 2-3 flasker?
Vi er vel over tregrensen, men fins det vier eller annet brennbart materiale som man til nød kan spe på med som brensel?

Godt å se at ørretsesongen er i gang :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Rasmus!

Takk for hyggelig bloggskryt. Det er alltid kjekt å høre.

Det er ikke feil det området du har valgt deg på Hardangervidda. Jeg håper selv å få en tur i området neste sommer. Vannene og tjønnene som ligger langs Buskerud grensen innover mot Bremafoten kan inneholde meget pen fisk.

Jeg regner en stor boks (450g) gass pr uke i høyfjellet. Da holder det også til litt kosefyring i teltet og ekstra kaffekok. Med to stykker så går det nok litt mer. Det blir gjerne litt mer vann som skal kokes opp. Med to store bokser har dere plenty for en uke i allefall vil jeg påstå. Det er litt vierkratt i området og man kan finne litt tørrved har det vært tørrvær en periode så man kan spe på med noe bålfyring. Jeg tør likevel sjelden å sjanse på slikt på høyfjellet. Tar det heller som en bonus.

God tur og skitt fiske! :)

Mvh
Bjarne

Rasmus sa...

Takker for tips, Bjarne!

Researchen i forkant er halve moroa, synes jeg. Har akkurat pløyd gjennom Tore Qvenilds "Fiskeguide for Hardangervidda" - sammen med din blogg fikk jeg mer oversikt over området :)

Mvh
Rasmus

LarsenFoto sa...

Wow! Dette så ut som en nydelig tur! Fine bilder og herlig stemng.
God tur videre!

Anonym sa...

pretty nice blog, following :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar til innlegget! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Thank you! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.