søndag 2. juni 2013

Våt fornøyelse i tåkeheimen


Jeg bare måtte opp å sjekke. Et nytt vann jeg har hørt rykter om fin fisk i. Var isen gått der oppe? Etter varme dager sist uke kunne det være en mulighet. Inn i Midtre Etnefjell gikk turen denne helga.

Jeg dro rett fra jobb og parkerte i halv firetida. Oppunder 20 grader på parkeringsplassen. Her var det fiskekort å få kjøpt også. 300 kroner for et sesongkort. Uke kostet 150. Det blir nok en tur og to til i løpet av sesongen. Greit med sesongkort da.

Det er oppunder mila inn til vannet. Greit merket sti nesten helt inn. Siste to tredjedelene nytt terreng og nye tråkk for undertegnede. Alltid spennende. Nydelig sommervær i ryggen. Nesten for varmt.








Det tar på i bakkene oppover i fjellet. Sofaformen fra i vinter skal ut av kroppen før sommerturene. De to siste helgene har hjulpet kjenner jeg. Både Vikefjellturen og forrige helgetur litt lenger vest har gjort godt.

Oppe i 900-meters høyde får jeg et overblikk sørover i fjellene. Det er mye snø der, men på pyttene langs stien her, der er isen gått. Det kan love bra.

Etter tre timers gange ser jeg endelig ned på det forlokkende vannet i det jeg runder en knause. Der ligger det et godt islokk ennå. Pokker! Men, et tjønn nedstrøms er nesten isfritt. Dit settes kursen.

I 900 meters høyde er det godt utsyn sørover

Isen ligger ennå på vannet som var målet for turen

Jeg finner etter hvert en ok teltplass. Ikke alltid lett i disse fjellene. Rett ved tjønna, kort til fiske og kaffevann.

Det er fin varme i lufta i kveldingen. Nesten helt vindstille. Lite fiskekjenning og kun et forsiktig vak å se. Iskaldt vann her. Real til middag.

En ok teltplass

Fin temperatur i solveggen

Ikke mye fisk å se

Real til middag

Besøk ved teltet

Landskapet farges av solnedgangen

Kan ikke klage på utsikten fra teltet
 
Sola forsvinner i nordvest på kvelden

Natt til lørdag starter trommingen mot teltduken. Regnvær. I åttetida på morgenen kikker jeg ut og ser knappe 25 meter fra teltåpningen. Tett tåke. Velkommen til tåkeheimen!

Etter frokost tar jeg en tur ned til et tjønn nedstrøms der jeg telter. I alle tilfeller pakker jeg med meg kart og kompass. Tåka er tett som graut. Skulle jeg komme bort fra bekken som er hørbar er det greit å ha hjelpemidlene med seg.

En tynn 3-hektos tar spinneren i tjønna. Den får friheten tilbake. Hadde blitt noen magre fileter av den. Dårlig samvittighet ved tanken. Ingen flere heller ville ha metallet mitt. Da ble det Real til middag denne dagen og.

Lørdags morgen

Fisketur i tåka

En tynn 3-hektos er alt som er på

Snøen ligger ennå tung noen steder her oppe

Teltet skimtes oppe til høyre

Det blir "landligge" i teltet det meste av lørdagen. En og annen liten tur ned til tjønna ved teltet for noen kast blir det, men ikke så helhjertet. Jeg var nok en uke eller to for tidlig. Er det ikke typisk.

Regnvær

I kanskje enda tettere tåke enn lørdag, så pakkes teltet søndag morgen. Nå blåser det også mer. 4 grader viser termometeret som pakkes ned. Det ville seg ikke helt denne helga. Like godt å komme seg nedover igjen da i stedet for å trykke i teltet her oppe i tåkeheimen.

Litt over ni er jeg i vei hjemover på kompasskurs første kilometeren inntil jeg treffer T-stien som tar meg trygt nedover igjen. Fin tur til tross. Må selvsagt tilbake engang. Nå vet jeg hvor det er.

I tåka på vei hjem

Takk for T!

10 kommentarer:

Anders sa...

Takk for nok en turrapport av høg klasse! Ser ut som du hadde en toppers tur tross litt dårlig vær og fiske. Tenker nok du kommer i kontakt med storørreten iløpet av sommeren.

Anonym sa...

Takk for rapport fra samme område der jeg selv skal traske rundt i juli. Var litt halv-redd for at det kanskje ble for tidlig, men utifra bildene kan jeg endelig slappe av:) Hvis jeg ikke tar feil ligger vannet på rundt 800m?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Anders! :) Håper jo på fiskemiddager i sommer da.

:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Du er trygg da, i juli. Om en ukes tid antar jeg er det ok 800 moh.

;)

Anders sa...

Tviler ikke:) Gleder meg til bildene. Håper at Femundsmarka kan by på noe fangst for undertegnede også:)

Anita sa...

Hei!Tusen takk for vakre bilder,litt av en tur:-) :-) :-)
Herligt:-)Hilsen Anita

Bernt Jarle Vatland sa...

Kjipt med den isen ja. Likevel greit å rekognosere litt i nye områder :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det, Anita :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jepp, det var det. Ikke så mye å gjøre med. Ny tur til helga på samme fiskekortet tenker jeg, dog andre vann. :)

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Dette var tur det! Og flotte bilder med selvutløsern!! Er helt unikt å ha med:)))

Nå skal jeg investere i en fiskestang jeg også, tenker å få teste ut på Rørosvidda i til helgen:)) herlig:))

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.