torsdag 14. februar 2013

Tilbake til Seiland

















Sist tirsdag ble det via NRKs "Ut i naturen" tur til Seiland igjen. Et fantastisk gjensyn må jeg innrømme. I programmet fulgte vi Randulf Valle, redaktør i magasinet Friluftsliv, på tur over denne flotte øya ute i Altafjorden. Var virkelig flott å se øya med den eiendommelige naturen igjen!

I juni 1991 hadde jeg nemlig sammen med en kamerat en liten ukes rundtur sør på Seiland. Vi tok rutebåten fra Alta til Altneset og gikk opp i fjellet derfra. Via Søkkmyrdalen kom vi oss inn til det nederste Melkevannet der vi camperte. Elvene gikk store der inne de dagene og lenger kom vi ikke. Vi hadde fryktelig lyst å ta oss opp til breen, men alt smeltevannet i elvene gjorde dette vanskelig. Det ble noen døgn der inne i telt i vekslende vær. Jeg mener vi lå værfast i to dager i teltet i øsende regnvær før det lettet. Et par fiskepinner ble det også såvidt jeg husker.

Tilbaketuren gikk over Uvssotrassa, ned Måskodalen til Oldervikvatnet hvor vi hadde siste leir. Rutebåten tok vi fra Hakkstabben og tilbake til Alta.

Programmet med Randulf Valle på Seiland kan du se her. Anbefales!

5 kommentarer:

Anita sa...

hihihih..først må jeg takke for ett flott innlegg!!!Og så måtte jeg smile!!Værfast i 2 døgn!!!Fiskepinner!!!!!hihihihihih

Ja sånn kan det gå..Men hva for en flott opplevelse!!!Den øya virker helt uforstyrret av mennesker!!Flott syns jeg!!Vakre bilder du fikk tatt og da!!

Gleder meg til ditt neste inlegg,Hilsen Anita

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Anita :)

Anders sa...

Når kommer filmen?:)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hehehe....noen film fra meg blir det ikke før jeg eventuelt får meg en ny tur til Seiland. Har mye bilder på slides fra nittitallet, men kun et fåtall er digitalisert. Du får nøye deg med Randulf sine bilder og programmet med ham ;)

Anders sa...

Får vel gjøre det:) Uansett alltid like spennende å følge bloggen din Bjarne, stå på videre!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.