fredag 9. november 2012

Norges beste fjellturer


Han gjør det igjen og igjen, Per Roger Lauritzen. Lager gode bøker. Kvalitet fra perm til perm på denne også. Jeg klarte ikke å holde fingrene fra fatet og brukte mye av ventetiden på Gardermoen sist søndag på å lese i denne. Boka ble med hjem som et resultat av besøket i DNT-Oslos butikk i Storgata sist helg. De har et godt utvalg bøker innen denne sjangeren. Jeg skulle gjerne plukket mer bøker med meg hjem derfra, men jeg reiste kun med håndbagasje på flyet og det ble derfor kun med et par stykker.

Boka tar for seg 12 fjellområder hvor Lauritzen har vandret og han beskriver favoritturene sine fra alle disse områdene. I tillegg gir han mange praktiske opplysninger om startsteder, hytter, kartverk og lengde på dagsetapper for vandreren. Også alternative turer innenfor fjellområdene kommer Lauritzen med i hvert kapittel. Godt bildemateriale som alltid. Jeg leste meg gjennom et par av kapitlene i ventehallen på Gardermoen sist søndag. Denne er virkelig lesverdig. Det oppdaget jeg fort. Forfatteren tar for seg fjellområder fra Narvikfjellene i nord til Setesdalsheiene i sør. Blant de kan nevnes Femundsmarka, Hardangervidda, Jotunheimen og Skarvheimen som jeg rakk å lese gjennom på Gardermoen.

Jeg betalte 340.- hos DNT-Oslo med DNT-rabatten min. Boka er utgitt på Gyldendal i 2008. Jeg ser de også har boka hos haugenbok.no.

Dette er anbefalt lesestoff i den mørke årstida vi nå ramler inn i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.