lørdag 29. september 2012

Oppsummering

September ebber ut denne helga og regnværet hamrer på ruta. Det frister lite med fjelltur da. Innesysler i stedet. Da passer det også bra å se litt tilbake på tursesongen. Det har vært mange høydepunkter. Tursesongen er kanskje likevel ikke helt over, for skulle været slå til med stabilt høytrykk skal man aldri si aldri. Da hentes kanskje teltet fram igjen for nok en helgetur i høst.


Jeg har hatt mer enn 30 døgn i telt denne sesongen. Det er noen døgn mer enn i fjor og jeg er godt fornøyd med det. Sist vinters planlegging av langturene i sommer holdt brukbart stikk også. Noen justeringer og forandringer ble gjort underveis. Vær og føre sørget for det. Da er det veldig greit å ha tida til nettopp å kunne foreta endringer.

Mange flotte dagsturer har det også blitt vinter og vår. Fine turer etter sjøørreten blant annet, med flere over kiloen. Sjøørretfiske er fin syssel i påvente av de lengre turene sommerstid. Også en tur på Sørlandet etter sjøørreten ble det i påsken. Kanokjøpet i april gav også valuta for pengene allerede på jomfruturen. Makan til villmarksopplevelse like utenfor dørstokken hadde jeg ikke ventet.



Teltsesongen min, da jeg hovedsakelig er en barmarkstraver, startet i mai med noen helgeturer. Hadde første overnatting under Ally-kanoen i nabokommunen i nord medio mai. Det var en fin tur og ørretfangst ble det også.

Helga etter la jeg i vei på første fjelltur i Etnefjellene. Ytre delene. Det ble en kjølig fornøyelse. Lang vinter i fjellet og kjølig vår gjorde fisket nærmest umulig. Likevel en fin tur med første teltovernatting i nytt telt.


Pinsehelga traff jeg Ronny i de samme traktene. Det ble en flott helg i flott vær. Trivelig bekjentskap og første fjellørreten i steikepanna.


Første helga i juni hadde jeg en flott tur til Haugesund turistforening sin hytte ved Løkjelvatnet i Etnefjellene. Der ble det én natt i hytta og en i telt. Fisk ble det også. Ymse vær på den turen.



Som ungdomsskolelærer med siste trinn i vår så ble juni hektisk på jobb. Kun noen dagsturer ble det tid til før endelig sommerferien stod for døra. Noen dager på hytta på Sørlandet i slutten av juni før langturene sto for tur.

1. juli var jeg av gårde østover med fullpakket bil. Første stopp var Femundsmarka, via Jonasvollen denne gang. Det ble en fin tur, men det ble vått på slutten. Likevel ti flotte turdager å se tilbake på. Trivelige mennesker traff jeg også på i år, der inne.


Med kanoen i baksetet ble kursen fra Jonasvollen satt mot Sølensjøen litt lenger sør. Der ble det overnatting og utstyrstørking på Mefurua fjellstue for så et par dager i kano og telt på Sølensjøen og Sølna. Fantastisk natur!



Så bar det nordover på E6’n gjennom Trøndelag. Børgefjell sto på tapetet. Der ble det kraftige justeringer i hva som var planlagt. En av de lengste vintrene i manns minne skulle selvsagt forstyrre mine planer da jeg hadde satt av tid til en toukers rundtur fra Stekenjokkveien. Det ble det ikke noe av. Jeg fant likevel trøst i en fin tur sør i nasjonalparken der jeg fikk meg en liten rundtur på 6 dager. Flott Børgefjellsørret ble det også. Var fornøyd da!



På vei sørover fra Børgefjell hadde jeg tanken om noen dager i telt på Sognefjell. Det falt i fisk da jeg så vinteren som lå der oppe. Isfiskeutstyr hadde jeg ikke med. Videre sørover fristet heller ikke Tinnhølenområdet på Hardangervidda til noen netter i telt da jeg passerte på RV7. Regnvær og kuling var meldt framover.


21. juli var jeg hjemme igjen etter tre uker på tur, tre turer. Rimelig fornøyd likevel. Alt kan jo ikke gå etter planen. Vinteren hadde vært lang i mange fjellstrøk. Det fikk jeg også merke i slutten av juli da jeg tok noen overnattinger i Røldalsfjellet. Fint vær, men tydelig lang vinter her også. Ingen fiskefangst.


Turen i Suldalsheiene som jeg hadde planlagt gjennomført i starten på august, inn i Dyraheio landskapsvernområde, gikk ut i år. Der var det vanskelig å komme inn på grunn av mye snø, fikk jeg rapport om. Alternativet fant jeg lenger øst. Nå fikk jeg endelig oppleve Hardangervidda innforbi Mogen turisthytte. Der var jeg forbi i -95 og nå fikk jeg meg en fin uke der inne, den første uka av august. Fin fjellørret fikk jeg også. En flott rundtur der jeg også møtte mange trivelige fjellfolk.


Jeg var ikke før kommet hjem før jeg strøk til fjells igjen noen dager. Denne gang inn i Etnefjellene igjen. Et nytt område denne gang. Alltid spennende og det ble noen flotte dager der inne før det var tilbake på jobb.


I månedskiftet august/september dro jeg inn igjen på Røldalsfjellet. Ville inn å se om det nå var fiskebett. Snøen og isen var stort sett borte, men fisken uteble. Likevel en fin tur i flott landskap.


Den nest siste helga i september ble det endelig finvær til en fiske-og telttur igjen. Igjen ble det i kjente nærfjell. Bra med fisk ble det også. Frosten gjorde seg også til kjenne på turen. Høstlig.


Nå bikker vi snart oktober. Det er måneden jeg normalt pakker ned telt og soveposer. Likevel kan det jo tenkes det blir noen turer under nylontak utover. Legger det seg et høytrykk med finvær over Vestlandet så kan det godt være jeg legger ivei på tur. Uansett så blir det sørlandstur i høstferien. Noen dager under fast tak er ikke galt det heller. Stangfiske etter lyr og kanskje noen høstmakrell er finfin ferieaktivitet det også.

Når høstmørket så griper tak mot slutten av oktober ser jeg fram til nok engang å begynne planleggingen av en ny tursesong. Hadde tanker om en Finnmarkstur til sommeren, men lurer kanskje på om jeg skal utsette den til 2015. Da skal jeg likevel oppover og kan slå to fluer i en smekk. Det blir kanskje Femundsmarka likevel igjen da til sommeren? Merkelig det der. Det er blitt en dragning inn dit. Har inntrykk av at jeg ikke er alene om det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

very nice blogg Bjarne....
chary

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Thank you, Chary! :)

Jan Erik sa...

I sannhet et godt turår!

Har du regnet ut hvor mange kilo med fisk som har endt i magen i løpet av sesongen?

Men er uenig i at høsten er tiden for å pakke ned turutstyret. Kjølige høstkvelder med første nattefrost bringer lovnad om at snart kryper snøen ned fjellsidene.

Det var en tirsdag i februar i 1996 med sol og nysnø på fjellene som fikk meg til å si opp jobben som mekaniker og rømme ut :)

Langtursesongen er over, men topptursesongen nærmer seg...

Mikkel Bølstad sa...

Misunnelig på all fisken, Bjarne. Hvis det er én ting vi ikke fikk gjort noe særlig i år, så er det fiske. Og nå er det fredning i Kongsberg …

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer, karer! Det har vel blitt et par kilo fiskemat i sommer, Jan Erik. Har dog ikke tallet. :)

slukfiskeren sa...

Gratulerer med fin blogg og veldig pen fangst! Ser vi fisker endel på de samme plassene, møtes nok snart :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for det! :)

Jostein sa...

Dette var svært innholdsrike og interessante sider. Ser at vi fisker i mange av de samme områdene! Imidlertid har jeg nok færre overnattinger enn deg. I år ble det 15 på meg.Jeg holder til i Årdal, så Ryfylkeheiene er mitt nærområde. Fiske er en helårsaktivitet, så nå venter jeg bare på islegging....

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Jostein! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.