onsdag 22. august 2012

På rett kurs


Kjøpte meg et nytt kompass før turene i sommer. Speilkompass. Kostet noen hundrelapper. Jeg bruker sjelden kompasset, men det er lett tilgjengelig når jeg ser det nødvendig. Og for å ha sagt det; jeg kan bruke det. Likevel, så er det ikke benyttet mye i sommer. En og annen sjekk av "nord" er gjort, men ikke særlig mer enn det. Kartene derimot er mer eller mindre nesten utslitt. Jeg har sluppet unna det vanskeligste terrenget og været med tanke på orientering til nå, denne sesongen. GPS'n jeg kjøpte i fjor har blitt liggende hjemme hele sesongen. Er ikke det samme som et stort kart.

For forfengeligheten på tur er jo speilet på kompasset i seg selv også nyttig. Skulle uhellet være ute kan speilet til nøds også brukes til å signalisere ved hjelp av solrefleksjon. Et "multiverktøy".

1 kommentar:

Jan Erik sa...

Enig i at speilkompasset er kjekt å ha, selv om det veier 50 gram mer en et lite platekompass. Selv har jeg alltid kompasset liggende i kartmappa.

Speilkompasset jeg har er med gradmåling (for bratt moro om vinteren) og 10-12 år gammelt.

På disse årene har jeg prøvd platekompass et par ganger for å spare vekt. Resultatet har blitt det samme: med ikke alltid forsiktig behandling av K&K er det ikke mange turene før et platekompass får liftboble og er ubrukelig. Speilkompasset tåler rett og slett mer juling, så det får altod tilbake plassen på utstyrslista.

Men sjelden jeg bruker speilet av forfengelighetsgrunner. Jeg har da lært å snu kameraet :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.