tirsdag 31. juli 2012

Komprimert telt

På turen i Femundsmarka i sommer klarte jeg å ødelegge den originale teltposen til Ringstindteltet mitt. Teltet haddet jeg festet under sekken, utenpå. En plassering som ikke er så heldig for en tynn teltposeduk. Det gikk tidlig hull og etterhvert måtte jeg ta i bruk et par plastbæreposer da den originale teltposen til slutt sa takk for seg.


Vel hjemme fant jeg fram komprimeringstrekket til Lom-soveposen. Det  var ikke i bruk lenger da soveposene på tur nå komprimeres i vanntette pakkposer som fungerer greit. Ringstindteltet fikk fint plass i dette komprimeringtrekket og lar seg godt komprimere i det. Teltplugger og teltstang fraktes selvsagt utenom. Nå får jeg teltet inni sekken hvis jeg ønsker det. På kortere turer er det greit. På lengre turer må jeg fortsatt plassere det under sekken med tanke på sekkens størrelse (85L). Dette vil gå greit da dette trekket er langt sterkere enn den originale teltposen. Da er det heller ikke nødvendig å komprimere.


Vektmessig blir ikke teltet noe særlig tyngre å bære med dette trekket. På den digitale kjøkkenvekta veide teltet i dette trekket + 13 plugger og teltstanga (inkl. reservedelene), 2022g. Det er akseptabelt for dette to-mannsteltet (Ringstind light 2).

  Ringstind light 2 i Røldalsfjellet juli 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.