søndag 3. juni 2012

Litt min og kanskje litt din?


Jeg har aldri vært der før og siden jeg er "medeier" så fant jeg tiden inne for en tur. Det er ikke så langt og jeg tok den letteste veien, den om Grindheimsvatnet. Klatring i stigene får vente til en annen gang.

Det er omlag 4 km gange til Haugesund Turistforening sin hytte ved Løkjelvatnet i Etnefjellene. Det er i dag to hytter. Én som er overtatt etter kraftlaget og nå restaurert og én sikringshytte. 16 sengeplasser i den ene og 18 inkl. senger på hems, i sikringshytta.

Den siste kilometeren fikk jeg kaldt og vått sluddvær rett imot. Kald nordvest og ned mot null. Gjennomvåt tok jeg inn på sikringhytta. Begge hyttene står åpne for allmennheten mot en liten slant i kassen. Billigere om du er medlem, selvsagt. Er du det?

Løkjelvatnhytta ses gjennom sluddbygene

Hadde egentlig tenkt kun å kikke innom hyttene. Hadde jo telt med, men gjennomvåt var jo valget enkelt. Første natta i hytte. Herlig. Ikke kom det flere heller så jeg hadde hele sikringshytta for meg selv. Luksus i fjellet! En natt i hytte for 190 kroner inkl. gass og vedfyring er billig! For ikke å snakke om seng. Mat er også å få kjøpt seg til selvhushold. Brukbart utvalg på proviantlageret. Betaling for opphold og mat skjer enten kontant eller med fullmakt som legges i stålkasse på hytta. Genialt enkelt.



Neste morgen var det å vaske meg ut og legge i vei videre. Ikke langt. Ved et tjønn fant jeg en fin teltplass. Det ble ikke mye fiskefangst på turen, men én ørret kom på land og ble middag på lørdag kveld. Litt vekslende vær lørdagen også. Kjølig.

Under fotballkampen lørdag kveld på radioen kom to storlom padlende forbi teltet kun meter unna. Skriket fra den fuglen kan få det til å gå kaldt nedover ryggen til alle og enhver. Også undertegnede og spesielt på et par meters hold. En rusletur i solnedgangen resulterte i at jeg også skremte opp et hekkende par med vandrefalk. Bare å trekke seg stille og rolig unna da er regelen. Men, for et syn da! Flotte fugler. Joda, litt villmark er det i reguleringsområdet til Haugaland Kraft.

En flott søndags morgen. Helt stille. Leiren revet og sekken pakket før 10. Kommer gjerne tilbake hit. Er jo litt "mitt" også.

Du kan også bli medlem av DNT og "få deg" hytte på fjellet (eller ved sjøen også faktisk):

Haugesund Turistforening
Ta turen Løkjelvatnhytta
Vilt, vakkert og grønt

Fisken vaker

Utsikt mot Litledalen

Trang sti langs vannet

Utsikt mot uværet

Utsikt fra teltet

Kampestein

Et par kast i Løkjelvatnet

Fargerik ørret

8 hekto middag

5 kommentarer:

Fredrik Lunde Svendsen sa...

Intressant Bjarne, vi snakket om løkjelsvatn men regnte nesten med d var is der enda :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Neida, der er det isfritt ja, men 100 meter høyere ligger nok isen ennå og spesielt der sola og vinden ikke får noe tak f.eks. i nordhellinger. Jeg holdt meg under 700 meter på denne turen. Dårlig fiskebett da. Kun den på bildet kom på land. 8 hekto. En gammel kar den ørreten der, men god var den :)

Andreas sa...

Veldig skarpe farger på den ørreten! Hvordan vet du at den er en gammel kar? :p

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, den ørreten hadde fascinerende skarp farge. Kritt hvit kjøttfarge dog, men smakte godt ørret. Antar den er gammel da hodet er forholdsvis stort, synes jeg, i forhold til resten av kroppen. :)

Miss McKill sa...

Fine bilder, spesielt det nederste! Wow! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.