søndag 13. mai 2012

En natt under Ally

Gapahuk ved hjelp av Ally



















Vinden skulle stilne utpå kvelden var det meldt. Litt før sju var jeg i kanoen. Frisk bris i mot. Jeg hadde stablet storsekken med telt, tarp mat og drikke helt fremst i Ally. En 6-fot Abu-stang kjøpt inn for formålet skulle sikre middag var tanken. For å sikre god framdrift i motvinden tapet jeg padleårene slik at jeg fikk en slags kajakkåre. Det var medisinen! Det gikk så det suste vestover over vannet. Jeg ville slitt stort med ordinære kanopadling.

I vestenden, i le for vinden, tok jeg inn på samme plass jeg og Per Andreas tok lunsj sist gang her. Ved hjelp av Ally fikk jeg ordnet en ok gapahuk. Jeg hadde med to tarper og det sørget for tørt underlag. Den største over, som tak, den minste som gulv. Det går et hjortetråkk akkurat her og dermed mye flått i terrenget, derfor lurt med en tarp på bakken også.

Med kano kan man ta med litt ekstra godis som man ikke får med seg på fottur. En engangsgrill og god drikke fikk bli med. Skulle grillen brukes måtte jeg få fisk. I det de siste solstrålene farget furuene på toppen av åsen, på andre siden av vannet, beit ørreten. En fin 6 hektos, akkurat passe stor til en sen middag. Med meierismør, salt og sitronpepper i folie på grillen ble det et herremåltid før sengetid.

Helt stille og stjerneklart da jeg krøp i soveposen. Virkelig fin opplevelse slik å kikke på stjernehimmelen fra soveposen. Et og annet vak fra vannet var å høre + alle skogens lyder. Herlig!

I løpet av natta blåste det opp. Fra sør. Nå kom også regnet som var meldt. Det lugget godt i tarpen av vindkastene. Trommingen av regndråpene var heller søvndyssende. Nesten på slaget 08 var jeg ute av soveposen. Småfuktig, men ikke våt. Det hadde sluttet å regne, men vinden hadde tatt seg opp. Her var det bare å pakke sakene før den ble sterkere som det var meldt i går. Halvannen kilometers padling i den vinden ville jeg kjenne godt. Jeg hadde en Tasmanian Devil 30 meter etter. Ingenting å kjenne. Jeg pakket vekk 6-foteren før det siste åpne strekket. Der tok vinden såpass kraftig at jeg heller ville ha fokus på padlingen enn fisket.

En flott tur, med første overnatting utendørs i år. Kun en ørret ble det, men det var mer enn nok. Heller ikke Ally skuffet. Nå blir det innkjøp av en kombinert kano-kajakkåre ved første anledning.

Tapet kanoårene til en kajakkåre. Det gav god framdrift i vinden

Kaffen snart klar

6 hektos ørret som var full av stingsild

Bålforbud og kano frister til å ta med litt ekstra til kosen

Mat for en sulten fisker!

Utsikt fra gapahuken under Ally

Pakket for hjemreise

3 kommentarer:

Torbjørn Wingsternes sa...

Trivelig innlegg som trigger utferdstrangen:)

Andreas sa...

Flott rapport Bjarne! Gleder meg til å kunne ta i bruk kanoen her nord! :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer, karer! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.