lørdag 30. juli 2011

Ekstramateriale: Hardangervidda Vest 2011

Jeg tok omtrent 500 bilder med kompaktkameraet i løpet av turen på Vestvidda i sommer. Her kommer et lite utvalg i tillegg til de som finnes i blogginnlegget om selve turen.

Geiteflokk i veien på vei innover Valldalen

Klar for tur ved parkeringsplassen innerst i Valldalen

Noen isflak ligger ennå i vestenden av Holmavatnet

Innoset i Midtre Vassdalsvatn

Liggeunderlaget ble reparert med superlim og sportstape

Første kastet i Nedre Grøndalsvatn ga en ørret på 6 hekto

Fjellsmelle

Snøspurv på Hårteigen

En reinflokk har satt avtrykk på denne stranda på vestvidda

1,4 kg og 0,9 kg fra et vann på vestvidda

Kokefisk og steikefisk

Fjæreplytt

Rimelig fornøyd turblogger med årets tur på vestvidda

Panorama som viser Kvenno fra Belebotn til Drykkjestein (klikk på bildet)

Langs Holmavatnet vestover

4 kommentarer:

ArildH sa...

Strålende og litt skummelt.., i min kommentar til blogginnlegget fra selve turen var jeg nær ved å skrive at det godt kunne være enda flere bilder :-)

Arild

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Bjarne

Nok en knalltur du har lagt bak deg!
Ser du fikk litt utfordringer på utstyrsfronten men da er det fint og ha god erfaring og de rette hjelpemidlene med.
Hårteigen har jeg ikke vært på selv ennå så det er kjekt og se at noen bestiger viddas landemerke.
Fin fisk ble det og på deg,kjekt som alltid er det når de passerer kiloen og gir en god fight og fine utras.Lyver bildene eller kunne de hatt noe bedre kondisjon eller er det eldre fisk? (Den jeg fikk var 46/47cm og 1,6kg og stinn i bla.steinfluer) Sjekket du mageinnholdet på dine fisker og har du besøkt de samme vannene senere på sesongen og sett at de har vært feitere da?
Det bør etter min mening drives hardere tynningsfiske i enkelte vann uten at det skal måtte gå på tildelte garndøgn.
Hva er din erfaring i de mange vann du har fisket i er fisken blitt mindre eller i dårligere kondisjon?

Tilsutt må jeg si at det som vanlig er kjekt og lese dine tur skildringer med fine bilder til:)

Ha en fin dag og fortsatt god fiskesommer!

Mvh Rune

Miss McKill sa...

Så fine bilder!!!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Heisann og tusen takk for fine kommentarer.

Rune. Jeg vil nok tro at de største jeg tok ville hatt en enda bedre kondisjon ut i august. Det var ikke lenge siden isen hadde gått da jeg var rundt på Vestvidda her. Isen gikk 28. juni på Litlosvatnet som ligger like under 1200 meter. Alle de tre største mine er fisk fra utsett i vann godt over 1300 meter. Den største ble satt ut for 13 år siden fikk jeg vite. Disse vannene på vestvidda er for fisken helt marginale leveområder og gytemulighetene er magre eller som bingo.

Jeg håper å få meg en viddetur til i august, men da ikke så langt inn.

Ha en fin sommer.

:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.