lørdag 9. oktober 2010

Sør av Burmavegen

Fikk for meg at jeg ville prøve gjeddefiske. Det har jeg nemlig aldri gjort før. Nå er det smått med hvitfisk på Haugalandet, men i noen vann på Karmøy var det noen imbesiler på 80-tallet(?) som satte ut gjedde. Denne har med tiden blitt spredd på øya og ødelagt flere fine ørretvann. Trist med ørreten. Når det nå er slik så får man jo muligheten til å forsøke denne krokodillefisken.

Sør for Burmaveien, denne grusveien som krysser Sør-Karmøy, finnes vannene jeg hadde hørt om. I tillegg er det et par lenger nord også på øya sies det. Parkerte bilen ved en veibom og spaserte sørover på fin grusvei til Indre Holmavatn som er et av gjeddevannene her. Jeg traff etterhvert på tre lokale fiskere. En av disse dro i land en gjedde på 1,1 kg. Vi så fisk i overflaten, trolig gjedde, som slo etter noe. Ellers hadde jeg ikke kjenning med noen krokodiller. Jeg vil ta turen i april/mai igjen, da tror jeg på et bedre bett...

Soloppgang over Karmøyheiene ved Burmaveien

Morgendisen henger tungt over myrene

Ved Indre Holmavatn i nitiden på morgenen

Indre Holmavatn sett fra nord (klikk på bildet)

Fin grusvei fram til gjeddevannet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.